mandag 30. mars 2015

Første uken ved Ecole Nortre Dame de Sevigne

Heisann! 


På torsdag var min første dag i praksis. Jeg gru-gledet meg til å møte lærerne og elevene, og jeg var litt nervøs hele dagen – men det gikk veldig fint! Jeg ble tatt godt i mot av lærerne og elevene og jeg fikk et veldig godt førsteinntrykk. Skolen var fin og lærerne virket veldig grei. 




En ting jeg er veldig glad for er at læreren min kan engelsk. Det gjør hele praksisen mye enklere fordi hun forklarer meg alt, forteller meg ting og sier hva jeg skal gjøre. Jeg er på samme skole som Solveig og Vegard og det er også noe jeg er veldig glad for. Jeg føler meg litt tryggere når jeg vet at de er på samme skole og i tillegg til det, har vi lunsj og friminutt sammen.                  
         

Torsdagen gikk egentlig mest ut på å bli kjent med lærerne og barna. Jeg prøvde å se på hva læreren og assistenten gjorde og hvordan de var med barna. Jeg lå ganske fort merke til at det er litt annerledes her enn i Norge.
 Lærerne er strengere med barna og de lærer disiplin i ganske ung alder. 



  •          Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte.

En ting jeg lå merke til som var helt annerledes i Frankrike enn i Norge, var hygienen. I Norge passer vi på at barna vasker hendene sine når de kommer på skolen/i barnehagen, etter at de har vært ute, etter at de har vært på do og før de skal spise. Her i Frankrike er de ikke så veldig nøye på det. Læreren sier til de at de må vaske hendene etter at de har vært på do og før de skal spise, men det er ikke alle barna som gjør det. En gang barna var på do, sto læreren i døren men hun sa ingenting til de som ikke vasket hendene sine. Jeg har vært med barna på do et par ganger og da har jeg sett mange barn som bare tar på seg buksen igjen og er på vei ut døren. De gangene jeg har sett det, har jeg vist med kroppspråket at de må vaske hendene før de går. 




En annen ting er at det er iskaldt vann i springen. I Norge vasker vi hendene med varmt/lunkent vann, da fjernes mesteparten av bakteriene og det er deilig å vaske hendene. Jeg tror kanskje barna hadde hatt mer ”lyst” å vaske hendene hvis det hadde vært varmt vann i springen og da hadde de husket det etter hver gang de var på do. Det finnes heller ingen antibac på skolen.




Håndhygiene er veldig viktig spesielt i barnehage og på skole. Barna er ute og leker, nyser og hoster i hendene og vasker ikke hendene etter at de har vært på do. Det gjør at de bærer på masse bakterier og smitter andre barn/blir smittet av andre barn. Det er viktig med riktig håndhygiene for å hindre overføring av smittestoffer og det synes jeg lærerne burde være klar over.

I klasserommet derimot, er assistenten veldig flink til å rydde og vaske bordene og gulvet i friminuttene mens barna er ute. Det er alltid rent og fint i klasserommet – noe jeg synes er veldig bra!

Nå sitter vi i leiligheten og lader opp til en ny uke. Jeg gleder meg til å bli bedre kjent med lærerne og elevene, og å være med på det de gjør på mandag og tirsdag også.

Vi snakkes!
Hilsen Kinga. 
 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar