tirsdag 31. mars 2015

Første aktivitet med barna

Heisann! Nå har jeg vært 4 dager i praksis på Ecole Notre Dame du Sevigne. Jeg er på samme skole som Vegard og Kinga og det syns jeg er veldig bra. Det er en stor trygghet å ha noen å snakke med som alltid forstår hva du sier og som du stoler på. Vi har friminutt og lunsj sammen og koser oss og prater om både praksisopplevelser og andre ting.
Jeg er i en klasse med 3 og 4 åringer og jeg koser meg masse. Barna er så herlige og kosete og læreren og assistenten er veldig flinke. Læreren i klassen kan pittelitt engelsk, jeg merker at hun prøver så godt hun kan og faktisk har blitt bedre på bare noen få dager. Assistenten eller barna kan ikke engelsk, så mesteparten av kommunikasjonen går på fransk og mye kropsspråk. Heldigvis kan jeg litt fransk og klarer som oftest å gjøre meg forstått, det er verre med å forstå barna.


Klassen består av 4 fargegrupper, og ofte blir de delt inn i gruppene og plassert på forskjellige stasjoner, også roterer de. Jeg har ofte vært ansvarlig for en av aktivitetene. Vi har malt, tegnet og limt. Det er jo snart påske så vi maler mye egg og tegner harer. Det er noen ganger vanskelig å styre aktivitetene jeg skal lede fordi jeg ikke visste om de på forhånd og ikke selv har planlagt de og vet hva som skal skje og hvorfor. Det er også vanskelig å kommunisere med barna slik at oppgavene blir gjort helt riktig. For eksempel en gang klarte jeg ikke å forklare barna at de bare fikk bruke en farge på prikkene på figurene og når jeg ikke så på et barn tok det mange farger. Læreren sa det gikk helt fint, og figurene ble fine selv om.



Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon.
Jeg valgte å gjennomføre en aktivitet der barna skulle bli litt bedre kjent med meg slik at de blir tryggere på meg og at vi får et bedre forhold til meg. Jeg skrev ett planleggingsskjema slik at jeg kunne få oversikt over tid, utstyr og hvorfor aktiviteten var bra, med tanke på utviklingsområdene. Det syns jeg var lurt og det hjalp meg mye når jeg skulle forberede meg til aktiviteten.

Jeg startet med å ha en presentasjon av meg selv, på fransk slik at alle barna skulle forstå hva jeg sa. Jeg fortalte om meg, familien min, Norge og lærte dem litt norsk. Jeg hadde forbered meg godt og delvis skrevet et manus og kopiert ut bilder av familien min, Norge og diverse. Jeg spurte barna og fortalte de mye om vært i Norge fordi jeg har blitt fortalt og lagt merke til at barna prater og lærer mye om været så jeg tenkte det kunne være interessant og relevant.



Jeg fortalte barna at de skulle sette seg på sine fastepasser i samlingsstund, slik at vi kunne raskt og enkelt i gang. Jeg startet å fortalte jeg hva jeg skulle gjøre og begynte å fortelle om meg selv.
Barna var flinke å sitte iro og ikke bråke, jeg syns jeg var flink å enkelt si for eksempel, «Solveig, hysj» eller bare ta på barnet for at det skulle være stille, for jeg har lagt merke til at de voksne ofte kjefter høyt på barna for småting som kunne vært enkle påminnelser, og at de kan skape uro.


Barna var flinke til å lytte og svarte på spørsmålene mine, det syns jeg var bra fordi det viser at de følger med. Selv om jeg ikke forstod så mye av hva de svarte var det kjekt å høre på de. Barna ble veldig ivrige når de svarte på spørsmål og det var noen ganger vanskelig å få de til ro igjen. Heldigvis var både læreren og assistenten flinke til å hjelpe meg med roen. Det var godt å ha litt hjelp, det gjorde meg tryggere. Jeg prøvde så godt jeg kunne å bruke de samme metodene for ro som jeg har observert, som å heve stemmen eller klappe i hendene og det funket veldig greit.
Etter «presentasjonen» om meg og Norge skulle barna fargelegge det norske flagget. Jeg har lagt merke til hvor stor forskjell det er på barna når det gjelder finmotorikk, noen barn er veldig flinke mens noen bare rabler.
Disse barna er bare 10 dager forskjell på alderen

Jeg ville at barna skulle utvikle finmotorikken og jeg forklarte før de begynte å tegne at det var viktig at de tegnet innenfor strekene og brukte riktige farger. Jeg la en modell av flagget med farger på hvert bord slik at de kunne se hvilke farger som skulle hvor også fikk alle utdelt en mal som de skulle fargelegge. Barna var ivrige når de fargelagte og alle barna var flinke å gjorde så godt de kunne. Barna ble ikke helt ferdige med tegningene før de skulle gå hjem, så de skal gjøre de ferdig i morgen og lime de inn i boken med de fineste tegningene som de tar med seg hjem.


Jeg er veldig fornøy med planleggingen og gjennomføringen av aktiviteten og jeg syns at barna og de andre voksne var flinke til å lytte og hjelpe. Jeg tror barna syns det var kjekt å høre litt om Norge og bli litt bedre kjent med meg. Jeg koste meg masse med å snakke med barna og være autoritær og jeg syns det var kjekt å planlegge aktiviteten, jeg lærte også mer fransk.
Jeg håper at læreren syns jeg var flink og at jeg kan få slike oppgaver, fordi jeg syns det var kjekt.


Hilsen Solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar