onsdag 1. april 2015

Albert Le Grand - Mari

Bonjor!

Etter 11 herlige dager i Bordaux har jeg og Camilla hatt vår fjerde praksis dag i går på Ecole Saint Albert Le Grand. Vi ble godt tatt i mot av både lærerne og ungene, vi var å besøkte praksis plassen tre dager før vi begynte, så jeg hadde hilst på klassen jeg skulle være i fra før av. På torsdag som var vår første dag i praksis møtte vi opp klokken 08:15 noe som vi syntes var en grei tid, med tanke på at det er samme tid som vi begynner på skolen i Norge. Arbeidsdagene våre er ganske lange i forhold til når vi er i praksis i Norge, her starter vi 08:15 og er ferdig kl 16:30-45. Som da vil si det at vi har 2 timer lengre arbeidsdager en det vi har hjemme. En ting jeg reagerte litt på når jeg fikk høre mer om det franske skole systemet var at de begynner på skolen når de er så ung som 2-3 år. og da er de forventet å kunne konsentrere seg, følge med og gjøre som de får beskjed om. Med andre ord så har de veldig strenge rammer på hva som er greit og ikke, disiplin er noe som er veldig tydelig i det franske skole systemet! 

Her er noen bilder fra skolen:





  • kommunisere og samhandle med barn, unge og foresatte.
Kommunikasjon kan være forskjellige ting sånn som kroppspråk, verbal, toveis kommunikasjon og enveis kommunikasjon. Når du kommuniserer med barn så er det viktig at du er oppmerksom på hva de sier, gjerne sitte deg ned sånn at du er på samme høyde som de. Det er også viktig å være forståelsesfull full ovenfor følelser barna har, og vis det at det er greit å være lei seg, sur osv. kroppspråk og er en stor del av kommunikasjonen vår, derfor er det viktig å ha kontroll på kroppspråket, ikke himle med øynene osv.

Kommunikasjonen er vell det som er vanskeligst her nede med tanke på at jeg ikke kan fransk og veldig få av de som er herfra kan engelsk. De fleste som kan engelsk er i tillegg vanskelig å forstå på grunn av den franske akt sangen og det at de snakker så fort. Vi var forberedt på at de ikke var særlig flink å snakke engelsk, men jeg hadde aldri trodd det var så gale som det er! Det er en del av lærerne og assistentene som prøver å snakke engelsk, men det er vanskelig å forstå de og de forstår ikke oss vist vi spør om noe. Jeg har vert veldig heldig og kommet i en klasse der assistenten kan ganske godt engelsk for å være fransk, så hun snakker jeg med og spør hun vist jeg lurer på noe. Det jeg syns er vanskeligst av å være i praksis her er at selv om barna vet at jeg ikke kan fransk så sier de ting til meg på fransk, og blir oppgitt når jeg sier at jeg ikke forstår så tilslutt bare blir de oppgitt og går å leker igjen. Når assistenten i klassen min er der så spør jeg ofte hun hva de sier, så hun er til stor hjelp for meg. Vi har jo hatt litt fransk så det er til stor hjelp at jeg kan enkle ting, sånn som farger, dager og tall. kommunikasjonen går helt greit, men satser på at det blir bedre med tiden.


Sånn ser klasserommet ut:





Dette virker lovende!

Snakkes Hilsen Mari!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar