mandag 6. april 2015

Ferdig med 2 uker i praksis! - Mari


Hei!

Nå har vi vert her i Bordeaux i to herlige uker, og vi har hatt seks fine dager i praksis. så har vi nå lang helg, siden Frankrike er ett katolsk land så har de fri i dag på grunn av en hellig dag som de kaller Påques, så vi nyter fri dagene våres med shopping og mye annet gøyt!

  • Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon.
Sånn ser målet ut men siden vi er her i Frankrike så er det litt annerledes, vi skal da delta på en aktivitet som fremmer kunst og kultur, dette er noe som ikke er noe problem siden vi er her i påsken. På praksis plassen så holder de på med mye som handler om påsken. De leser i bibelen om påsken og hvorfor vi feirer påske, de fargelegger ark som er bilder av de historiene de har lest, de lager påske korger, også videre.

Det jeg har verdt mest med på av aktiviteter er to ting, den første jeg var med på var en male aktivitet, der de først malte tre store A3 ark grønn, gul, dette skulle da forestille den tiden av året som er midt mellom vår og sommer. etter alle barna hadde fått verdt med på dette, så begynte jeg og assistenten, å lage sjablonger som vi skulle bruke på det store vår bildet. Vi lagde forskjellige blomster,sommerfugler, påskeegg og en stor sol. Barna brukte svamper som de dyppet i maling og "stemplet" på innenfor sjablongene.

Denne aktiviteten er en aktivitet som fremmer både finmotorikken til barna, sosial kunnskapen dies, og den emosjonelle delen av barnet. Finmotorikken til barna blir utvidet fordi at de må holde seg innen for kantene med malingen, få dekket hele overflaten med maling sånn at du kan se hva det skal være. sosial kunnskapen dies blir utviklet når de lager ett stort bilde sammen noe som utvikler ett samarbeid og samhold mellom barna. i tillegg så er dette en aktivitet som kan påvirke barnas emosjonelle side, på grunn av mange lyse fine farger som simulerer vår, sol og varme. Dette kan få barna i godt humør på grunn av at det kan minne de om, for eksempel en fin vår dag der de gjorde noe kjekt med foreldrene sine også videre. Dette syntes jeg var ett veldig lærerikt og kjekt å få være med på. Dette er en erfaring som jeg definitivt får bruk for seinere. 


Her er noen av sjablongene vi lagde.

Ungene mens de får prøve litt selv.



Her er resultatet hengt opp på vinduene.



Ungene har også fått lagd påskekorger, dette var jeg ikke så mye med på men de lagde iallefall korgene av to ark, litt maling, en saks, litt lim og noe som lignet på strå. ungene gjør mye av arbeidet selv, så eg var bare til hjelp når de trengte det, og jeg hjalp også til med det forbredene arbeidet på denne aktiviteten. Etter de var ferdig med påskekorgene så hadde læreren kjøpt inn noen sjokolade egg som de fikk oppi. 

Her er noen bilder av påskekorgene:



Sånn så de ut når det var ferdig før vi pakket de inn.


De hadde lagd to ekstra så jeg og Camilla fikk hver sinn korg vi også!



Dette syntes vi var veldig hyggelig, og vi gleder oss masse til de siste praksis dagene!

Snakkes senere hilsen Mari



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar