lørdag 11. april 2015

Aktivitet!


Hei alle sammen!

Idag var min siste dag i praksis over, og jeg har hatt tre helt fantastiske uker. Jeg har fått gode relasjoner til barna og de ansatte på skolen. Det var veldig trist å forlate skolen idag, og jeg skulle ønske jeg kunne komme tilbake.
Jeg fikk tatt pent farvel med alle klassene. På slutten av dagen hadde jeg en liten samling med barna hvor jeg gav dem en bok, som var på fransk men handlet om troll. Jeg gav melkesjokolade hjerter til assistenten, Christine. Læreren Lády fikk en bok av meg. Dette var noe de ble veldig takknemlig for.






I dette innlegget skal jeg fortelle litt om hvilke aktiviteter jeg har fått delta på, og hvordan jeg har vært en del i klassen disse tre ukene.


- Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon.
Gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur. 

Hverdagen min i praksis er stort sett det samme hver uke, og jeg har fått vært med på en vanlig rutine i ukene. Vi starter alltid dagen med å tegne, eller pusle slik at barna får en rolig og fin start på dagen. Vi forsetter så dagen med engelsk, og deretter er det lek og frilek. Senere på dagen har vi forskjellige økter i klassen med kontaktlæreren. Slik går dagene mine hver dag, hele uken.

I engelsk undervisningen har jeg ikke hatt så stor rolle, for der er det mer tavleundervisning fra lærerinnen sin side. Da sitter barna og svarer på spørsmål, vi synger og vi prøver å få barna til å være mest mulig aktiv.

Jeg har fått deltatt på litt påskeaktiviteter, hvor vi har vært ganske kreative og laget ting. Jeg har hatt stor rolle i dette, og fått ganske stort ansvar.
Alle barna skulle gi en blomsterpotte med blomst i som de kunne ta med hjem til foreldrene til påske. Da kjøpt vi potter, og disse sku barna dekorere med maling og farger som de syntes var fine til påske. Jeg fikk da være med på å dele ut materialer, og sitte barna i arbeid. Etterpå kom min rolle, hvor jeg sku ta blomstene i pottene med barna.


 







Jeg måtte finne pottene til hvert enkelt barn, og rope bort det barnet. Når barnet kom gav jeg dem et valg mellom rosa blomst eller hvit blomst, dette spurte jeg på engelsk. Når barnet hadde bestemt seg for farge, tok vi med tingene bort til vasken. Her tok jeg planten ut av plastikken, og puttet den oppi potten. Barnet fikk selv holde potten, og vi jobbet sammen for å få planten og jorden fint nedi potten. Dette gjorde jeg med alle barna, de syntes det var
veldig kjekt.





 

 
Jeg kunne se mestringsfølelsen når de klarte å få blomsten nedi potten 
og når de fikk gjøre det selv.  
Denne aktiviteten gjorde vi for at barna skulle få gjøre noe de forbandt med påsken. Skolen vil at barna skal lære om høytidene, og at de skal få stimulert den kulturelle delen gjennom en artig aktivitet. 

Barna får også stimulert de 5 utviklingsområdene i leken.
Barna utvikler finmotorikken når de bruker små bevegelser i hendene til å male, og å putte blomsten ned i blomsterpotten. De utvikler det sosiale når de er nødt til å samarbeide sammen med meg. De utvikler den sosiale kompetansen, dette er noe som er viktig for å bygge viktige relasjoner til andre mennesker og gir oss en lettere hverdag. Det kan hjelpe deg til å ta de rette avgjørelsene, og kanskje være en god venn mot andre mennesker rundt deg. Som for eksempel å gjøre en prososial handling og å gjøre noe fint mot en annen uten å forvente noe tilbake. 

Barna må bruke fantasien når de skal velge farge de skal male med og gjerne hvordan de skal dekorere blomsterpotten.
Dette var en aktivitet som ble veldig vellykket, og barna hadde det veldig kjekt sammen. 
Jeg syntes det er kjekt å se at barna er fornøyd med det produktet de har laget, for dette er noe som styrker selvhevdelsen når barnet kan gå hjem og fortelle og vise foreldrene hvor flinke de har vært.







 
Jeg og Therese skulle ha Bukkene Bruse sammen med barna i praksis, dessverre var det litt misforståelser mellom oss elever så vi fikk ikke gjennomført dette. Dette var noe jeg og Therese syntes var veldig dumt så vi fant ut vi kunne gjøre noen andre aktiviteter sammen med barna.

Vi bestemte oss for å synge en sang som heter ‘’mhm æh sa en liten grønn frosk en dag’’. Her er det med bevegelser hvor vi skal bruke henda og strekke ut tungen. Dette var noe jeg og Therese håpet at barna skulle syntes var kjekt med tanke på at de får tøyse seg litt når de strekker ut tungen å lager grimaser. 

Vi prøvde å synge sakte, også litt raskere når barna hadde fått inn bevegelsene. Til slutt skulle vi synge fire ganger etter hverandre. Vi sku begynne sakte og gå fortere og fortere for hver gang.Barna smilte og koste seg, og de prøvde så godt de kunne å være med på å synge og gjøre bevegelsene. 
Når vi valgte aktivitet tenkte vi mest på at humor og glede skulle bli stimulert. Vi ville at barna skulle smile, le og ha det kjekt. Dette var noe vi klarte, og det var godt å leke litt med barna. Skoledagene er ganske lange på skolen, og vi tenkte at barna hadde godt av litt ny energi og en liten avbrekk.
Barna utvikler motoriske delen av utviklingsområdene ved at de gjør bevegelser, her bruker de finmotorikken. Jeg kunne se at barna syntes det var vanskelig å kombinere det med å lage mhm æh lyder samtidig som de skulle ta tungen ut, vifte med henda og knipe øynene igjen. 
Det som skjedde var at barna gjorde det ikke samtidig, det kom gjerne etter hverandre. Det er i denne alderen barna begynner å lære seg å kombinere bevegelsene.
De utvikler den språklige delen når de synger, når de må høre ord og gjenta dem.

De utvikler den kulturelle delen når de opplever min kultur gjennom sangen. De får synge på norsk, og de får se hvilke aktiviteter vi har i Norge. Jeg har ikke opplevd at barna har gjort slike aktiviteter i Frankrike, så barna syntes dette var veldig kjekt. 




Den siste aktiviteten jeg og Therese valgte å ha sammen med barna i praksis i dag var at vi skulle lese en bok. Dette gjorde vi for de minste barna. Therese valgte en engelsk bok for barna, og Audrey (læreren) kunne oversette. Vi tenkte at dette kunne være en koselig aktivitet for barna, og at de kunne få en opplevelse dersom vi levde oss skikkelig inn i historien.

Boken handlet om et lite egg, som ble til en larve og til slutt ble en sommerfugl. 
Det ble fortalt at det spiste, og at det var så veldig sulten hele tiden.
Barna fikk se hvordan prosessen gikk fra å være et lite egg til å bli en stor nydelig sommerfugl. Jeg leste boken, også oversatte Audrey en og en setning underveis. Jeg viste bilder, og prøvde å lese med innlevelse slik at det skulle bli spennende for barna. 

Når vi leser bok utvikler barna den språklige delen gjennom at de er nødt å bli bedre i sitt språk, og at de tar opp nye ord og innhold som er nyttig for dem. Barna får se for seg et bilde i hodet av hvordan tingene foregår i boken, og de utvikler fantasien. 

Denne boken var en kjekk bok men samtidig fikk barna høre om historien for hvordan egget ble til en sommerfugl. Dette er noe som er fakta, og barna lærer samtidig som de opplever humor og glede. Barna får oppleve noe sammen med de andre barna, og de syntes denne boken var veldig spennende.



 

Jeg har fått vært med på mange kjekke aktiviteter, og jeg syntes det er kjekt at jeg også kan få ta litt styring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar