mandag 6. april 2015

hygiene på arbeidsplassen min

Hei,
Jeg har nå vært i praksis i 6 dager og trives ganske bra på praksisplassen min som heter Ecole Saint Gabriel og der er jeg sammen med Henriette. Det er en ganske stor skole med mange klasser.
i dette innlegge skal jeg skrive litt om hvordan hygiene på fransk skole og hvordan det er andreledes fra parksis i Norge.

Hygiene på skolen min er veldig anderledes i forhold til sånn som vi har det i Norge. Et eksempel på det er at de voksene ikke er like påpasselig på at barna vasker hender etter at de har vært på do, eller at de spiser fint og ikke deler bestikk.
og det er  er kjempe viktig at alle vasker hender for og forhindre smitte og sykdom, og det kan spre seg veldig fort, vist du ikke er opptatt av god hygiene.
det er ikke lurt at barna deler bestikk fordi at dråpesmitte som er spyttet deres er veldig masse bakterier i. så smitten er med det stor.


Jeg har opplevd at en gutt mistet en gaffel på gulvet og den sklei bortover gulvet og da fikk han den bare opp igjen på fatet sitt. det er uhygenisk fordi at det er veldig masse bakterieer på golvet og det er der alle har gått med ute sko på seg.
Det opplever jeg som uhygensik fordi at jeg er opplært til at hygiene er nesten det viktigste vi følger opp. sykdommer smitter også veldig fort blant barn så det er med det viktig at renhold og smitte blir tatt på alvor. det er jo for og forhindre at barn eller voksende blir syk og smittet.


En annen ting som jeg har lagt merke til er at de ikke har såpe på doen som vi voksene bruker og jeg tenker at det er dumt når lærerene og assistentene skal inn i timen til barna rett etter at de har vært på do. Det kan være en stor smitte kilde for barna. Jeg syntes at de kunne hatt en pumpe såpe som de kunne vasket hendene med. Og det er jo en smittekilde for barna fordi at det er masse bakterier i do besøk og diverse, og du har da vært ani masse sånn som den du trekker i snoren med og dørhåndtaket og sånn. og grunnen til at jeg syntes de skulle hatt pumpesåpe er for at det er hygienisk og den tar ikke alle på før de vasker hendene sine.
doene til barna.




her er også ett bilde av lekeplassen

matsalen til barna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar