mandag 6. april 2015

Andre uke på Notre Dame du Sevigne


Hallo fra Notre Dame du Sevigne, nå er jeg ferdig med den andre uken min i praksis og jeg koser meg. Siden det er påske og 2. påskedag på mandag har vi fri som betyr langhelg! Det er deilig å slappe av å kose oss sammen, hvert fall nå som det er fint vær.

Sykkeltur i fint vær
Det går veldig fint i praksis, ungene er greie og kommunikasjonen går bedre og bedre. På fredag gjennomførte Kinga, Vegard og meg ett dukketeater av Bukkene Bruse for barna. Vi hadde det i ett slags allrom for alle tre sine klasser og en klasse til, så neste 120 barn. Først leste en lærer eventyret til elevene på fransk også hadde vi det på norsk med dukker vi har laget og tatt med fra Norge. Barna likte det veldig godt og når vi var ferdig ville det se det en gang til. De lo mye og det virket som de likte det veldig godt, det var kjekt.



Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdom og hindrer smitte
Jeg har lagt veldig merke til at hygienen her på skolen er veldig forkjellig fra slik jeg har opplevd den i norge.

En av de to vaskene på badet
Det er skjeldent noen som passer på når barna går på do at de vasker hendene. Det står noen ganger en voksen i døren på badet f.eks i friminutt for å hjelpe noen av barna eller når mange barna går på do før eller etter leggetid. Den voksne pleier å minne barna på idet de skal gå ut at de må vaske hendene først og da gjør barna det. Det er de ferreste barna i min klasse som vasker hendene før de skal gå å spise mat, de går fra samlingsstund, tegning eller gymsalen og rett inn i kantinen.


Det syns jeg er svært uhygienisk. Håndvask er den enkleste måten å bryte smittekjeden og hindre sykdom. Små barn har ofte dårlig immunforsvar og det er derfor viktig med god hygiene for å hindre at de blir syke. Når jeg har vært inne på toalettet og i friminutt har jeg passet godt på at ingen barn går ut fra badet uten å ha vasket hendene, jeg står i døren og gnir hendene sammen og peker på vasken, så vasker de hendene og løper ut igjen.

Toalettene til barna
Jeg vet ikke hva skolen forteller barna om hygiene, men ett tiltak for å bedre hygienen kan være å snakke med barna og fortelle de hvor viktig håndvask er og hvordan de skal gjøre det skikkelig. De kan for eksempel henge opp plakater på badet om hvordan de skal vaske hendene.


Vannet i vasken er veldig kaldt og det er kanskje ikke så fristende for barna å vaske hendene, hadde de hatt varmt vann hadde gjerne barna vasket hendene oftere.
Barna har ofte mye snott i nesen og når de, eller en voksen snyter barnet vasker de ikke alltid hendene. Mange av barna hoster uten å holde seg for munnen eller bruke armkroken, det er svært uhygienisk og kan være en stor smittefare. Jeg syns de voksne burde være strenge på så viktige hygienetiltak.
Skolen kunne også hatt antibac tilgjengelig flere steder på skolen, det er ett enkelt tiltak for å raskt bryte smittekjeden og gjør at smittekjeden blir brutt oftere som kan redusere faren for sykdom.


I klasserommet bruker de en svamp til å vaske med. De bruker den til å vaske bordene og når de vasker ting i vasken, som malekoster og malefat. Denne svampen har de brukt siden jeg kom og den er skitten og lukter vondt. Når de ikke bruker den ligger den i vasken og er våt, og det er god grobunn for bakteriene og svært uhygenisk og når de da vasker bordene overfører de bakteriene til bordet. Det hadde vært mer hygienisk å ha en svamp til å vaske maleutsyr med og en klut til å vaskebordene med som de bytter ofte.



De vasker lakene som er på sengene til barna hver 1,5 uke, det er bra og hygenisk og reduserer faren for sykdom.

Barna som sover
Barna har fri fra skolen hver onsdag og da er assistentene på skolen for å vaske og rydde klasserommene, de er også igjen en liten stund hver dag etter skolen for å rydde å gjøre klart til neste dag. Det syns jeg er bra fordi da slipper de å bruke dagene sammen med barna på å rydde og da er det hygienisk og hyggelig.
Klasserommet
Her har jeg laget paradis som barna og jeg koste oss med i et friminutt
Barna liker å grave i sanden etter biller og her har de laget bur til dem
Her har jeg dekket en drage-kamel-hund-katt-elefant med avispapir,
som de skal bruke til et fantasiprosjekt i neste uke

Jeg koser meg i praksis og etter en koselig langhelg ser jeg fram til siste uken i praksis.


-          Hilsen solveig

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar