søndag 5. april 2015

Ecole Saint Gabriel - Bordeaux

Heisann!
Nå har jeg vært mine 2 første uker i praksis på Saint Gabriel som er en katolsk barneskole. Jeg var veldig spent på skolen, hvem jeg skulle være sammen med og hvordan oppholdet mitt kom til å bli der. Vi fikk møte læreren vi skulle være sammen med på mandagen før vi startet på torsdagen. Vi bestemte da at jeg skulle være i den klassen hvor jeg måtte snakke ekstra mye fransk. Dette var noe som gjorde at jeg ble ganske usikker, og gruet meg gjerne litt til å dra i praksis om torsdagen.
Jeg ble veldig godt tatt i mot om torsdagen, og jeg hygget meg ganske mye. Det gikk over de fleste forventninger, og jeg har fått en veileder som er veldig omsorgsfull.




Her er jeg sammen med veilederen min i praksis. Hun er assistenten i klassen, men det har automatisk blitt henne som passer på meg siden det er hun som snakker engelsk og faktisk litt norsk. Hun passer alltid på at jeg har noe å gjøre på eller at jeg har det bra. Om vi sitter på pauserommet, så oversetter hun det meste de andre voksne snakker om på fransk for at jeg ikke skal føle meg utenfor. Jeg er veldig fornøyd med henne. 


De første dagene gikk for det meste ut på å bli kjent med elevene, og at de skulle få bli kjent med meg. Jeg har gjort litt forskjellig som å være med i engelsk og gym, tegne med barna og ha skrive aktiviteter. Lærerne i Frankrike er ganske strenge, og vil at barna skal lære disiplin i ganske ung alder. De voksne leker heller ikke så mye med barna, det er litt sånn at voksne er voksne og barn er barn. De er ikke så opptatt av å bygge relasjoner til barna slik som det er i Norge. 





Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger og hindrer smitte. 

Hygienen på Ecole Saint Gabriel er ganske forskjellig, men samtidig veldig lik som den er i Norge.  På praksisplassen min i Norge opplevde jeg at de var veldig nøye. Der måtte barna vaske hendene når de kom i barnehagen, ved alle do besøk eller før mat. I Frankrike opplever jeg at de ikke passer like mye på det og at de gjerne barne vasker hender 1 gang om dagen når de er på skolen.

Når det er lunsj får alle barna beskjed om at hender skal vaskes, men da er det gjerne bare 2-3 av 32 barn som faktisk gjør det. Assistenten og læreren i klassen følger ikke opp beskjeden, og den blir derfor ikke gjennomført.. Dette er noe som kan føre til sykdom, fordi bakteriene blir ikke fjernet fra hender når de skal spise. Barna putter hendene opp mot munnen, på bordene, på andre sin mat osv og da vil bakteriene bli ført videre. Jeg tror at dersom de voksne hadde vært flinkere til å følge med når barna skal vaske hender, ville smittekjeden blitt brutt oftere og det ville kanskje ført til mindre sykdom.

Toalettene på skolen er nye og fine. Toalettene blir vasket hver eneste dag av assistenten så de er ganske hygieniske på den biten. En ting som jeg finner ganske upraktisk er at toalett papiret henger ikke vedsiden av doen, det henger borte på veggen. Dette er noe som fører til at barna går på toalettet, så reiser de seg og går bort for å hente toalett papir. Når barna ikke har tørket seg og reiser seg og går, vil avføringsbakteriene spre seg og det er veldig lite hygienisk.
Barna er ikke så veldig flinke å vaske hendene etter de har vært på toalettet, dette er noe jeg har lagt merke til og har prøvd å gjøre det jeg kunne. Derfor gir jeg beskjed om barna har vært på toalettet at hendene skal vaskes eller at jeg stopper de og ber de gå tilbake.



 Håndvask er et av de viktigste tiltakene for å bryte smittekjeden og hindre infeksjoner. Hver dag på skolen tar barna på leker, de deler blyanter, de tar gjerne på hverandre og de er ute å leker. Overalt er det masse bakterier som kan være med på å gjøre barna syke. Håndvask er et av de enkleste tiltakene for å forebygge og hindre smitte!!!!! Om de voksne hadde blitt litt flinkere til å følge opp beskjedene sine og passet på at barna vasket hendene, tror jeg smittekjeden hadde blitt brutt mye oftere og sykdom ville blitt hindret.

Ved sykdom på praksisplassen ønsker de ansatte at barna skal holde seg hjemme. Visst et barn har feber, spy syke eller diaré anbefales det at barnet er hjemme og ikke kommer på skolen. Om et barn sier at det har hodepine o.l på skolen vil administrasjonen ringe hjem, slik at en forelder kan komme å hente barnet.

Barna bruker en slags frakk på skolen hver dag, for å beskytte klærne. Dette er blitt tatt i bruk fordi foreldrene ønsket det. Disse frakkene blir tatt hjem hver fredag, og gjerne oftere for å bli vasket.
Hver dag etter skolen blir assistenten igjen og vasker i klasserommet. Da vasker hun bordene, gulvene og vasken og toalettet. Dette gjør hun for å fjerne bakterier regelmessig og at det skal være rent og pent til neste dag. Hver tirsdag vasker assistenten grundig. Hun vasker da hele klasse rommet,
alt fra gulvene og bordene til lekene og håndtakene.
Dette er noe jeg syntes er veldig bra på skolen, og jeg syntes det er veldig hyggelig å komme til et rent og pent klasserom.


Noen ting som kunne vært annerledes er for eksempel at det er viktig å skylle kniv og gaffel, for å forhindre at det kommer bakterier på det og at disse bakteriene blir ført inn i munnen.


Alt i alt er skolen en veldig hyggelig plass å være, og jeg trives veldig godt. Det er stort fokus på at ting skal være rent og pent noe som gjør det veldig hyggelig for meg å være der. Jeg opplever veldig lite sykdom på skolen, og barna er i sitt beste velgående.


Vi snakkes!
- Henriette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar