Heihei!
Idag skal jeg skrive litt om hvilke aktiviteter vi har i løpet av en skoledag. Barna er på skolen ganske lenge og det gjør at de ofte kan bli litt ufokusert hvis de skal sitte lenge i ro eller jobbe med noe som de kanskje synes er litt vanskelig. Etter min mening er læreren veldig flink til å dele opp aktivitetene slik at barna får ut energi og klarer å sitte i ro i samling eller når de jobber med noe.
I en av de første timene har vi noen gøye men lærerike aktiviteter. Vi har f.eks hatt bingo med farger. Barna fikk utdelt et stort ark hver med masse farger på. Jeg fikk utdelt mange sirkler med forskjellig farge på og tok opp en og en sirkel og viste den frem. Poenget med aktiviteten var at jeg måtte si fargen på engelsk og de måtte gjenta etter meg. Det var en gøy aktivitet som barna likte og som de lærte av. Jeg var ganske nøye på at alle skulle gjenta fargen på engelsk og si det riktig, og det funket fint. Når vi har hatt den aktiviteten senere, har jeg merket at barna husker igjen noen av fargene og er blitt flinkere til å si de på engelsk. Leken stimulerer den kognitive utviklingen når barna må assosiere et ord de hører, med en farge de ser. De må bruke hjernen til å huske fargene og å huske hva de heter på engelsk.
En aktivitet de har omtrent hver dag på skolen, er løping. Vi samler barna og tar de med på en løpebane som de har på skolen. Den er ganske stor fordi den blir brukt av ungdomsskole elever, og barna får brukt mye energi når de løper rundt der. Før de løper, må de også ta noen øvelser sammen med læreren. Det er øvelser som høye kneløft, de hopper, tar store steg og svinger på armene. Her utvikler barna den grove motorikken når de beveger på armer og bein og løper rundt på løpebanen. De utvikler også den sosiale utviklingen når de er på løpebanen. Noen av barna vil ikke løpe hele runden, så de går sammen og snakker eller leker litt på veien. Av og til er det bare førstemann i hver rad som får løpe bort til læreren og tilbake, og da må de andre vente til det er deres tur til å løpe. De er flink til å vente på tur, samarbeide og heie på hverandre. Derfor utvikler denne aktiviteten også barnas sosiale kompetanse.
En aktivitet Solveig, Vegard og jeg har hatt i lag med barna, er hode, skulder, kne og tå. Da vi fremførte Bukkene Bruse foran barna, måtte de sitte stille i ro og følge med på det vi gjor. For barn i alderen 2-6 år kan dette være litt vanskelig og på bakgrunn av det, hadde vi en fysisk aktivitet med de slik at de fikk bevege litt på seg og få ut litt energi. Vi sang på norsk foran barna - først veldig rolig slik at de fikk med seg bevegelsene, også litt og litt fortere. Alle barna var med på aktiviteten og var med på alle bevegelsene vi gjor. De smilte og lo mens vi gjennomførte leken, og det virket som at de synes det var gøy! Denne leken stimulerer det meste av de 5 forskjellige utviklingsområdene. Barna utvikler grovmotorikken når de gjør bevegelsene til sangen, de utvikler den emosjonelle utviklingen fordi de synes leken er gøy, de ler og smiler og synes det er morsomt når de må gjøre bevegelsene fortere og fortere.
- Kinga
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar