onsdag 4. april 2012

En nedtur & en opptur!


Min fantastiske vei til jobb!


På mandag da jeg var i praksis med de yngste barna i begynnelsen av dagen sammen med Sophie og Lina. De har også fått en fransk student som er med for å se hvordan det er i praksis. Dette gjorde at vi ble fire voksne og ettersom jeg ikke har så gode fransk kunnskaper merket jeg at nå som hun var der ble jeg ganske nedprioritert. Jeg fikk ikke gjort noe særlig og hvis jeg spurte om det var noe de ønsket jeg skulle gjøre eller begynte å gjøre noe fikk jeg beskjed om at jeg skulle slutte slik at hun andre kunne gjøre dette. De forklarte meg heller ikke hva barna skulle gjøre og når jeg spurte etter en forklaring snakket de fransk i stedet for å prøve engelsk, slik at jeg skulle forstå . Så det virker litt som at siden det er min siste uke her at de ikke ønsker å gjøre en innsats for at jeg skal lære, men at jeg heller bare må forstå alt selv. 

Men på ettermiddagen da jeg er med Marie og de eldre elevene merker jeg at det er mye lettere. Jeg lærer litt bedre små ord da fordi at de snakker fransk til meg, men de bruker også kroppsspråket for at jeg skal forstå. Er det noe jeg ikke forstår så er Marie veldig flink til å prøve å forklare det for meg på engelsk, så jeg føler meg mye mer velkommen i denne klassen. 
På mandag var det også en i klassen som hadde bursdag så det ble feiret med kake og snop. Når jeg sa til Marie at hjemme ble det ofte feiret med frukt eller noe annet i den slags i stedet ble hun veldig overrasket fordi hun syntes at bursdager burde feires med kake, også på skolen.



På tirsdag begynte jeg dagen min med de minste barna igjen og tilbake med Sophie and Lina. Rundt halv ti var det tid for å bruke kreativiteten til å male bjørnen. Det ble en god del grising på gulvet med maling og andre ting så det var ganske glatt på gulvet, så jeg klarte jo å skli selvfølgelig. Heldigvis tok Lina i mot meg før jeg datt på gulvet, men da kjente hun at jeg var veldig varm og trodde jeg hadde fått influensa. Jeg var ganske sikker på det var fordi jeg gikk i genser å prøvde å forklare at det var fordi jeg var varm, ikke for jeg var syk. Men hun ble ville ikke høre etter på hva jeg hadde å si og bare ville sende meg hjem. Jeg prøvde å forklare hun at jeg kunne være i praksis og at jeg ikke var syk, men hun var bare avvisende og svarte "Vi har ikke behov for deg her likevel, så du kan bare gå hjem. Vi kan gå å ringe slik at du kan gå." Så det endte med at jeg ble sendt hjem tross i det at jeg var helt frisk, så det ble en veldig kort dag. 

Resultatet av barnas kreativitet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar