søndag 30. mars 2014

Ecole Notre Dame Sevigne


Heisann.


Endelig har vi begynt med praksistiden og fått kjennskap til skolen og elevene. Jeg (Karoline) har vært på Ecole Notre Dame De Sevigne sammen med Serina, vi hadde forskjellige klasser og jeg hadde de minste elevene som var 3-4år. Vi har fri på onsdager og jobber i 8 timer hver dag.

Første praksisdag ble vi fulgt av Hege bort til de klasserommene vi skulle være i, så måtte vi klare oss alene. Jeg var litt spent når vi var på vei til skolen på hvordan det kom til å være, men var ikke nervøs i det heletatt fordi vi hadde vært og besøkt skolen tidligere og fikk et kjempe godt inntrykk av skolen.

Jeg kom inn i klasserommet der alle barna satt, og ble tatt kjempe godt imot av både læreren, assistenten og alle barna. Det var veldig rart og ikke kunne snakke med barna på mitt språk, og det var veldig vanskelig og bli forstått og forstå de andre. De hadde fått beskjed på forhånd at jeg ikke snakket fransk, men jeg snakket engelsk. Allikevel hadde Jeg lange ‘’samtaler’’ med noen av barna som foregikk sånn at de snakket veldig mye på fransk og jeg hørte etter som at jeg skulle forstått dem. I starten hadde jeg veldig vanskeligheter for å snakke med læreren og assistenten, de kunne omtrent ingenting engelsk, så det var veldig stille og jeg viste ikke helt hva jeg skulle gjøre, men andre dagen gikk det mye bedre fordi de turte å snakke mer med meg om forskjellige ting, og de tok lett frem ordboken om det var noe de ikke viste hva het på engelsk.

Dagene var ganske greie og gikk kjempe fort. Jeg var med dem ute og jeg var alene inne med assistenten i noen av friminuttene for å hjelpe og vaske bordene og gulvet eller og henge opp ting, men jeg mener at de burde vaske håndtakene på dørene som alle går og tar i heletiden. Det var noen tid på døgnet hvor jeg var med Serina, som var for eksempel i kantina der alle barna spiste mat samtidig, og etterpå i lunsjen og i de fleste friminuttene. Når barna skal spise mat er vi med og deler ut maten, da de får forrett, varmmat og dessert. Når vi skal ha mat pause så har vi ganske lang mat pause som er ganske greit siden det er så lang dag.


Dette er inne i klasserommet dems, der de har 4 små bort som på bildet som de sitter ved. Om morgen så tar de navnet sitt som ligger på bordet og henger opp, så de vet hvem som ikke er der. Dere kan se på bildet at stolene og bordene er veldig små, og sånn er det overalt. Det er ikke behagelig å sitte i klasserommene.

Det er en del ting der jeg må sitte med barna da de holder på med forskjellige ting, sover eller at jeg må følge de på do. Når de da skal på do, så har de forskjellige slags båser hvor det ikke er dorull og der de drar ned i do er høyt oppe. Det gjør da at barna de drar ikke ned i do, eller tørker seg fordi de må gå over til andre siden og hente tørkepapir. Mange av barna gidder ikke å vaske seg på hendene og de kaster papir med bæsj på gulvet eller oppi søppelet som er ved siden av vasken som også i tillegg er stapp full. Det jeg har gjort da, når jeg har vært de med på do er at jeg følger med på dem og spør de om de er ferdige. Om de nikker går jeg bort til papiret tar med noen tørk, og lar de tørke seg ordentlig. Om de har bæsja så tørker jeg de, fordi det er mange som ikke klarer det. Etter det tar jeg de med bort til vasken hvor jeg peker på såpen så de tar det på først, så trykker jeg på vannet for dem. Det finnes ikke varmt vann, så de og vi som er voksene vasker oss i iskaldt vann, som er veldig uhygienisk. De har heller ikke noe form for antibakk som vi kan ta på når vi er i klasserommet.

Allerede har jeg fått kjempegod kontakt med mange av barna og de jeg jobber med. Jeg trodde skolen og praksis plassen var helt annerledes, mye strengere inne i klasserommet osv.. men det var bedre en forventet. Så da er det bare 8 dager igjen av praksis tiden.



 - Karoline

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar