søndag 30. mars 2014

Ecole Saint Seurin

Helsefremmende: Mål fra nasjonal læreplan Vg3
- Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte.

Hei hei!

I morgen er det klar for ny uke, og dermed nye dager i praksis. Vi hadde som sagt våre første dager i praksis på torsdag og fredag, og disse dagene skal jeg nå fortelle litt mer om.

På torsdag da vi gikk til praksis var vi veldig spente og nervøse. Jeg kjente jeg gruet meg veldig til å møte ungene og de ansatte, samtidig som jeg gledet meg til å komme i gang. Første møtet med ungene gikk kjempefint. Jeg ble tatt godt i mot av både lærerne og elevene, og jeg følte at jeg passet inn med en gang. Læreren presenterte meg for barna, og fortalte at jeg ikke kunne fransk. Men med en gang jeg satt meg ned, var ungene raske med å komme bort til meg og stille meg spørsmål på fransk. Det var litt vanskelig ettersom at jeg ikke kan noe særlig fransk, men jeg brukte kroppsspråket til å forklare når jeg ikke skjønte hva de sa. Etterhvert prøvde de å tilrettelegge kommunikasjonen for meg slik at jeg skulle forstå, ved hjelp av mye kroppsspråk, litt engelsk og litt fransk. Ungene kan ikke noe særlig engelsk, men jeg merker de bruker det lille de kan. Hvis de ser meg, sier de: "hello", og hvis jeg gir de noe eller hjelper de, sier de: "thank you".

Jeg jobber i en klasse der elevene er 5-6 år. Jeg jobber med to forskjellige lærere. En som jobber mandag og tirsdag, og en som jobber torsdag og fredag. Ettersom at vi har fri hver onsdag, vet jeg ikke hvem som jobber da. Læreren jeg jobbet med på torsdag og fredag kunne nesten ingenting engelsk, så det var litt vanskelig å kommunisere. Men hun prøvde å forklare meg hvordan ting fungerte og jeg forstod egentlig ganske greit hva hun mente. På torsdag hadde ungene masse ulike aktiviteter i klasserommet, og mens de hadde disse aktivitetene gikk jeg rundt i klasserommet og fulgte med. Siden jeg ikke kan spørre ungene om ting og snakke med de, går det mest i smiling og tommel opp. Ungene har derimot ingenting i mot at jeg ikke kan fransk. De er kjempegreie og imøtekommende.

På fredag var det kjekt å møte ungene igjen på morgenen, siden de sa hei til meg, og husket navnet mitt. Jeg fikk i oppgave å spille spill med en gruppe unger i klassen. Først tenkte jeg at det kom til å bli umulig med mine manglende fransk kunnskaper, men ettersom min eneste oppgave i spillet var å trekke opp brikker og så vise de til ungene, så gikk det ganske greit. Resten av spillet ordnet ungene selv.

Det var et par ting jeg lå spesielt merke til disse første dagene  i praksis. Ungene helt ned i toårs alderen, altså ikke mine elever, men de som er mindre må spise maten sin helt selv og på samme måte som 5-6 åringene gjør. Ungene er mye mer selvstendige helt fra de blir kvitt bleier, enn det ungene i Norge er. En annen ting jeg lå merke til var forholdet mellom de voksne og barna. Barna pleier ikke å være i så mye kontakt med de voksne som gjerne barna er hjemme i Norge. Når de voksne skal rose eller trøste barna, bruker de ikke noe særlig kroppskontakt og slikt. Og jeg merket at når ungene klemmet og kysset på meg og Tirill, så ble de voksne strenge i blikket. For oss er det jo helt vanlig, men de har andre normer og regler i Frankrike.

En siste ting jeg lå spesielt merke til var hygienen på skolen. Elevene mine har ikke innendørs doer, og må gå ut ved siden av lekeplassen for å gå på do. I tillegg er ikke ungene flinke til å vaske hendene etter de har vært på do. Jeg syntes dette er viktig, og jeg syntes det er viktig at det blir lagt vekt på at ungene lærer dette så tidlig som mulig. I tillegg til dette så var ikke doene for de ansatte vedlikeholdt. Doen holdt på å knekke sammen når jeg satt meg på den hehe. Jeg tror heller ikke at det er regler for at ungene må vaske hendene før mat, etter de har vært ute, etter de har nyst/host osv. Men dette er jeg usikker på. Jeg vil prøve å oppfordre barna til å vaske hendene mer. Spesielt etter de har vært på do, men også før de skal spise, etter de har skitnet seg til på hendene og slikt.

Jeg kjenner jeg gleder meg litt til å se ungene igjen i morgen, selv om det har vært godt med helg nå. Har uansett fri igjen på onsdag, så denne uken går nok også fort.

- Ida

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar