tirsdag 1. april 2014

Marielle- Ecole Saint-Gabriel

Mål fra faget yrkesutøvelse:

·         Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørlighet og livssituasjon
·         Gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur

Bonjour!!

Jeg har nå vært fire dager i praksis. Praksisen startet torsdag 27.mars, og jeg er på skolen som heter Ecole Saint-Gabriel sammen med Mariell. Vi går til og fra skolen, noe som tar oss ca. 20min. Vi er på skolen 08:15 og slutter klokken 16:45. Det er lange dager, men tiden går i grunnen ganske fort.
Torsdag og fredag var jeg i en klasse med 4-5 åringer. Der var jeg med en lærer som kunne ett par ord engelsk og hennes assistent som heter Christine. Christine kan godt engelsk og hadde til og med lært seg et par ord og setninger på norsk. Hun tok meg veldig godt i mot og snakket mye med både Mariell og meg. Det var jeg veldig glad for.


     På vei til praksis første dagen

Mandag flyttet jeg over til den klassen jeg skal være med resten av praksistiden. Her er alderen 3-4 år. Alle de voksne i denne klassen snakker godt engelsk og ett av barna gjør også det. De tok meg også veldig godt i mot, og er veldig nøye på at jeg skal ha det bra.


Her er litt bilder fra klasserommet der jeg er nå



Første dagen vi var på skolen var det karneval. Barna hadde tatt med seg kostymer, og vi kledde på de inne i klasserommet. Da alle hadde fått på seg kostymer ble det tatt masse bilder, og jeg hadde på meg en rosa parykk. Barna syntes det var utrolig morsomt at de voksne også hadde kledd seg ut og lo masse. Etter dette gikk alle klassene med småbarna ut og besøkte alle de eldre barna. Vi gikk i lange rekker gjennom alle klasserommene. Det var egentlig veldig greit at vi gikk gjennom hele skolen, siden da fikk jeg samtidig en liten omvisning. Karnevalet virket som om det var en veldig stor og viktig del av kulturen og tradisjonen de hadde på denne skolen, og det ble gjort mye mer ut av enn karneval hjemme i Norge. Barna var kledd i all slags ulike kostymer fra hele verden, og mange hadde vært utrolig kreative.  Det var kjempe kjekt å få oppleve dette og se hvor mye barna koste seg denne dagen. 


                                                                                  Bilde fra torsdagen da det var karneval


Mandag flyttet jeg som sagt over til en annen klasse. Selv om det sies at barna er på skolen, minner hverdagen her mye om slik det er i barnehager. De har flere samlinger i løpet av dagen, ulike aktiviteter, matpause i kantinen og sovetid. På samlingene synger de mye og hører på eventyr. Tidlig på dagen har de aktiviteter der de blant annet tegner, maler, klipper og former. Når de er i kantinen får de servert varm mat, og jeg hjelper til med å dele ut mat og drikke og rydde når de er ferdig. Da klokken er ca. 13:00 er det tid for at barna skal sove. Barna sover til ca. 15:15. Under denne tiden passer jeg på at barna er rolige og ligger i sengene sine. Jeg hjelper også læreren med ting viss hun trenger det. 



      Dette er rommet der barna sover og sengene de bruker


                                                                    



Under aktivitetene har de hatt ulike stasjoner der barna går fra stasjon til stasjon. På disse to dagene har jeg hatt ansvar for to stasjoner og gjennomført to aktiviteter med barna. Mandagen fikk barna hver sitt ark med bilder av blomster. De fikk modellkitt, og oppgaven deres var å lage stilker til blomstene og legge de slik at de passet til blomstene. Ettersom de snakker mye om våren i samlingene nå, passet denne aktiviteten veldig bra. I dag var jeg på en stasjon der barna skulle fargelegge en tegning. De måtte følge en mal og bruke de samme fargene som på malen. Jeg syntes det var litt dumt at barna ikke kunne fargelegge akkurat slik de ville selv, men samtidig var det kanskje bra at barna fikk en litt større utfordring ved å fargelegge etter en mal. Begge aktivitetene var godt tilpasset utviklingsnivået til barna i denne klassen. Det var selvfølgelig litt forskjeller på hvor nøye og hvor fint barna gjennomførte aktivitetene, men de franske barna har en kommet en del lengre i utviklingen av finmotorikken enn mange av de norske barna. De tegner og fargelegger veldig fint og innenfor strekken, og de holder også blyanten i hånden akkurat slik som eldre barn. 


Det var denne figuren de brukte da de fargelagte. Denne musen heter "Mimi" og de bruker den ganske mye i klassen. De har en slik bamse som barna bytter på å få ta med seg hjem i helgene og de bruker den også når de skal snakke om hvilken dag i uken det er. Klærne på Mimi har ulik farge for hver ukedag. 


Jeg har hatt en veldig fin tid i praksis så langt og er kjempe glad for at barna og de voksne har vært så hyggelige og imøtekommende. Dette er en unik mulighet til å få oppleve noe helt nytt og få et innblikk i hvordan det franske skolesystemet funker. 

- Marielle 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar