søndag 6. april 2014

Ecole Notre Dame Sevigne



Hallohallo.


Da var vi kommet til den siste uken her i Bordeaux, også de siste 4 dagene i praksis. Jeg har fått kjempe god kontakt med både barna og lærerne i klassen, men også litt i de andre klassene. Barna gjør ting som vi aldri hadde forventet av barnehagebarn i Norge. Læreren som jeg er med, hun blir overlykkelig vær gang hun prøver å snakke med meg, og vi har en god samtale. Hun sier heletiden hun er kjempe dårlig til å snakke engelsk, men prøver så godt hun kan. Assistenten snakker kun fransk og spansk, så det går veldig dårlig verbalt der, men vi kommuniserer ganske mye med kroppsspråket og på den måten klarer vi å forstå hverandre lettere. Nå som vi har vært en del ganger i praksis allerede, så er det mye lettere og jeg føler meg mye bedre når jeg er der fordi jeg vet mye mer av hva jeg skal gjøre når, og skjønner de mye lettere selv om de snakker fransk til meg.




Dette er sengene de sover på når de har sovetime, også ser dere gangene. Den rosa døren er klasserommet hvor jeg er.


Tirsdag 1. April så var det jo aprilsnarr som det heter i Norge, men her i Frankrike så handler det om å henge papirfisker på ryggen til hverandre, så det ble veldig mange fisker på ryggen til meg og Serina den dagen. Ungene syntes det var kjempegøy og alle hadde flere fisker gjennom hele dagen.




Dette er sånn en av fiskene så ut, som de teiper på ryggen.


-          - Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon.
-          - Gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur.


Nå som vi har vært der flere dager og sett hvordan ting foregår så er det mye lettere å gjøre ting sammen med barna, og vise de. Jeg har fått flere aktiviteter jeg må gjennomføre med barna, som ligner litt på oppgaver som går veldig på å se utviklingen til hver enkelt person.

Hver dag så blir de delt inn i forskjellige farger, som de har heletiden (blå, rød, gul og grønn). To av gruppene går inn med læreren på et annet rom, og to blir igjen med meg og assistenten. Da får jeg en gruppe som jeg skal være med og assistenten skal være med de andre. Det jeg har gjort med de forskjellige gruppene er;
1. Der har de en stor boks med kjempestore perler som de skal putte på en tykk plasttråd. Jeg gir hvert barn en tråd med to forskjellige farger på. Da skal de ta annenhver farge oppover hele den tråden til det ikke går mer.

2. Der har de navnet sitt på en lapp så skal de ha alle bokstavene hver for seg og sette det sammen til navnet sitt, med hjelp av modellen og etterpå uten.

3. Der har de et brett med flere figurer som, sirkel, kvadrat, sekskant og trekant. De skal velge seg en figur og fylle hele brettet med like figurer.

4. De har fått vite om en kunst artist som heter Keith Haring, og de skal male og tegne akkurat som de figurene på bildet. De får utdelt forskjellige figurer som mal, som de skal legge på et ark, også hjelper jeg de med malingen og svampen som de skal bruke inni figuren.

Disse gruppene bytter de på hver dag så alle får gjort alt. De som ikke gjør noe og har gjort det får velge andre aktiviteter som å pusle, fargelegge, lese eller leke med andre leker som er rundt i rommet. De aktivitetene de gjør på de forskjellige bordene er mere for læring mest om farger, figurer og mønstre. Når vi skal gjøre det er de kjempe ivrige til å gjøre alt, men de må være tålmodige fordi det bare er en kasse med de forskjellige fargene og figurene og alle vil gjerne ha den heletiden.



Her har dere malekåpen jeg hadde på når jeg var med ungene og malte de figurene på bildet. Noen tegninger som de har tegnet. Boken jeg leste som var på engelsk, og to små bilder av klassen og meg.

Satser på at de 4 siste dagene i praksis blir bra, da vi også skal gjennomføre litt andre ting som dere får vite om seinere. Koser meg!

- Karoline

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar