onsdag 2. april 2014

Mariell Ecole Saint Gabriel

Hei!

-  Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørighet og livssituasjon
- Gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur

I dag var min fjerde dag i praksis på St.Gabriel. Jeg jobber på samme skole som Marielle. Det har gått veldig fint frem til nå. Klassen jeg er i har 29 elever som er 5 til 6 år.

På torsdag 24. Mars var den første dagen i praksis, jeg gikk bort til skolen sammen med Marielle, Ida, Tirill og Elin. Jeg var egentlig ikke så veldig nervøs fordi jeg allerede hadde møtt læreren jeg skulle være med.  Da skoledagen startet fikk jeg ha en liten samling med barna hvor alle måtte si «my name is….» fordi læreren hadde fortalt de at jeg ikke forstår fransk og at de bare måtte snakke engelsk til meg.  Etter jeg hadde hatt litt av samlingen tok læreren over og hadde engelsk samling med barna. Hun snakket bare Engelsk og barna sang bare engelske sanger. Det var veldig imponerende å se hvor mye engelsk de kunne i forhold til det de på min alder kan her i Frankrike. Læreren spurte også om jeg kunne noen engelske sanger og da måtte jeg synge «Twinkle Twinkle little star» for klassen og det gikk veldig fint. Selv om elevene har blitt fortalt at jeg ikke kan fransk kommer de alltid å snakker fransk til meg, men det pleier som oftest å gå fint.  Det var også karneval denne dagen og det var veldig gøy å få være med på. Jeg fikk se masse ulike kostymer og de gjør mye mer ut av karneval her Frankrike enn det de gjør hjemme i Norge. Læreren fant frem en stor grønn hatt som jeg skulle få gå med siden jeg ikke gikk med kostyme. Når alle hadde kostyme gikk vi rundt i alle klasserommene for å vise frem kostymene til alle sammen også spise vi kake i slutten av dagen.

På fredag startet dagen med samling igjen, men denne samlingen var på fransk så jeg forstod veldig lite. Når samlingen var ferdig begynte barna å fargelegge masse tegninger, dette er noe de gjør veldig mye.Jeg fikk også plante frø med barna og lage fine krukker sammen med dem. Litt senere på dagen dro jeg på minnestund for en lærer som hadde gått bort for en liten stund siden. Det var rektoren på skolen og presten som hadde minnestunden. Selv om jeg ikke forstod mye av de sa var det veldig interessant å få se kulturen deres og se hvordan den katolske kirken fungerer. Mange av de eldste elevene på skolen sang og leste opp fra bibelen. Det var en veldig lærerik opplevelse.


I dag er det første april og det er jo dagen hvor vi lurer andre. Dette var noe jeg hadde helt glemt da jeg dro til skolen men merket det med engang da jeg så en papirfisk henge på ryggen til læreren. Her i Frankrike henger de papirfisker på ryggen til andre uten at de merker det for å tulle med de og når de merker det sier de «poisson d’avril» . Jeg hjalp barna med å lage fisker som de kunne ta med seg ut å henge på andre. Utover dagen hadde jeg fått over 10 fisker på ryggen min. Og Siden det nærmer seg påske fikk jeg ha en aktivitet med barna hvor de fikk pappfigurer av påskekyllinger og egg som de skulle lime på silkepapir med dekopasje lim. Aktiviteten gikk kjempe fint selv om jeg ikke kunne forklare på fransk hvordan de skulle utføre den men igjennom kroppspråk og litt engelsk klarte alle å forstå. Vi feiret også to bursdager, barna fikk masse kake og snop noe som er veldig uvant for meg for på skolene i Norge pleier de ikke å få kake og snop på skolen. men det var kjempe koselig de sang bursdags sanger på fransk, engelsk og spansk. Jeg måtte også synge den norske for de to bursdagsbarna.

Praksistiden frem til nå har vært kjempe fin og jeg koser meg kjempe mye. Jeg føler at de har mer bruk for meg her i timene enn det de har hjemme i praksis og jeg får gjøre mye mer. Lærerne, assistentene og barna er veldig hyggelige og de tok meg godt i mot da jeg kom. Jeg har også lært at her i Frankrike leker ikke lærerne mye med barna. Læreren min fortalt meg at vi ikke er barnas venner men "sjefer" og det er veldig viktig å vise hvem som er voksen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar