lørdag 12. april 2014

Siste dagen i praksis

Hello!

I går var siste praksisdagen, nå er jeg ferdig i praksis på Ecole Saint Gabriel og det er snart tid for hjemreise.

Når jeg kom på skolen i går gav jeg noen små gaver til læreren og hun åpnet de i samlingen sammen med barna. Først fikk de en kalender og jeg lærte barna å si alle ukedagene på norsk, så fikk de melkehjerter og de ville læreren spare til etter påskeferien for at barna skulle huske meg og tilslutt fikk de et lite troll som stod på ski. Klassen jeg var med med har nå tilsammen tre troll etter alle norske studentene som har vært der. 

Siden det var siste skoledag før påsken hadde de ingen spesielle aktiviteter de måtte gjøre. Men de måtte rydde hele klasserommet, fikse alle bøkene sine og ta alt de hadde i hyllene med seg i en pose. Alle barna tegnet også hver sin tegning til meg som de satte sammen til en liten bok og jeg fikk en skolekatalog av skolen hvor det er bilder av alle barna på skolen og alle aktivitetene de har gjort. Når barna skulle dra fikk læreren de til så si "hade" og "goodbye". Det var trist å dra fra klassen fordi jeg har hatt en utrolig fin tid sammen med de.



·         Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte

På skolen er jeg ikke med i kantinen eller når barna skal på do så det er et par ting jeg ikke får sett men i klasserommet får jeg sett en del.

Noe jeg har lagt merke til er at skolen har kun vasker med kaldt vann, du får ikke stilt vasken selv og det er nesten ikke såpe i noen av såpe dispenserne. I tillegg når barna vasker hendene tar de bare hendene rett under vannet også er de ferdig. Det er viktig å vaske hendene med såpe og i lunkent vann i ca 30 sekunder for å fjerne mest mulig av bakteriene. 

Lærerne bryr seg heller ikke om hvordan barna hoster eller nyser. Barna i min klasse hoster og nyser rett på andre og i hendene sine. Jeg syntes ikke dette er veldig hygienisk og mener at barna må lære at de skal hoste og nyse i armkroken sin. Og visst de hoster eller nyser i hendene sine må de vaske hendene rett etter.

På disse to ukene og to dagene jeg har vært i praksis har alle barna vært på skolen hver dag selv om de har vært litt syke eller dårlige. På min skole er det foreldrene som bestemmer om barna er frisk nok til å dra på skolen eller ikke. Visst et sykt barn kommer på skolen så godtar læreren det. Det er litt dumt å la syke barn være på skolen ettersom de ikke føler seg bra og de kan smitte andre elever. 

Men noe skolen er veldig nøye på det er vasking og rydding av klasserommene. Etter hver time må vi som assistenter vaske alle bordene, rydde gulvene og passe på at alt er rent. Alle assistentene må også være på skolen hver onsdag når barna har fri for å rydde og vaske alle klasserommene på skolen. 

Jeg syntes det er veldig bra at de passer på at klasserommene er rene og ryddige men de burde kanskje passe mer på hvordan barna vasker hendene sine og hvordan de nyser og hoster.

Da er Frankrike turen snart over, i morgen reier vi hjem. Jeg har hatt en kjempe fin tur og har lært mye av dette oppholdet. Det blir litt trist og dra men kjenner det skal bli godt å komme hjem til familie og venner.

litt bilder fra de siste dagene

Takk for meg.

-Mariell


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar