onsdag 9. april 2014

Siste uken på Saint Gabriel

Hei!

Nå har den siste praksisuken begynt og jeg har det kjempe fint i praksis. Jeg har vært to dager i praksis denne uken og i dag har jeg fri. Jeg har også fått mye bedre kontakt med elevene og lærerne nå.Tiden har gått kjempe fort og jeg koser meg masse i Frankrike men gleder meg også til å reise hjem på søndag. 

  • Kommunisere og samhandle med barn, unge og foresatte

På mandag var jeg og Marielle med på «english club» sammen med de eldste barna på skolen. Barna skulle lage kollasj av hva de likte og ikke likte. Jeg gikk rundt å spurte barna om hva de hadde bilde av og om andre forskjellige ting. Etter vi hadde snakket litt og hjulpet barna fikk vi snakke om oss og litt om landet vårt. Barna forstod veldig mye av det vi sa og de spurte mange spørsmål. Når vi var ferdig gikk vi videre til en annen klasse og gjorde akkurat det samme der.  I friminuttene etter vi hadde vært med disse elevene kom de bort til meg og prøvde å snakke engelsk med meg og de prøvde å lære meg litt fransk. Selv om de snakker veldig lite engelsk så har vi klart å forstå hverandre med kroppsspråk.

Dagen i går startet med at jeg og Marielle hadde et lite dukketeater med de tre bukkene bruse i klassen som jeg er sammen med. Jeg var trollet og Marielle var bukkene. Vi utførte det på norsk ettersom det er en kort fortelling som er lett å forstå. Barna lo og det virker som de hadde det kjempe gøy. Når vi var ferdig med dukketeateret leste læreren fortellingen for barna på fransk for at de skulle få full forståelse for hva det handlet om. Etterpå gikk vi bort til Marielle sin klasse og hadde dukketeateret der, når vi var ferdig spurte læreren barna om hva det handlet om og barna fortalte det helt rett. Jeg ble veldig glad når vi fikk vite at barna hadde forstått fortellingen selv om vi hadde fortalt det på norsk.  I slutten av dagen fikk klassen min tegne bukkene bruse for å se om de forstod hva det handlet om.

Det var litt vanskelig å kommunisere i begynnelsen men når jeg fant ut at barna forstod en del engelsk ble det mye lettere. Jeg snakket fransk, engelsk og brukte mye kroppspråk for å kommunisere med barna. Læreren snakket veldig bra engelsk og assistenten snakket egentlig helt greit engelsk.

Som sagt har jeg fått mye bedre kontakt med lærerne og elevene. Det er fordi nå tør barna å spørre meg om jeg kan hjelpe dem selv om jeg kanskje ikke forstår hva de sier klarer jeg som oftest å finne ut hva de mener. Og jeg begynte å snakke mer og mer med dem fordi jeg fant ut at de forstod med når jeg snakket engelsk og fransk. Læreren i klassen jeg er i har gitt meg mer ansvar og lar meg rette oppgavene til barna og lar meg ha egne aktiviteter sammen med dem. Læreren glemmer seg noen ganger og snakker fransk til meg og da forstår jeg veldig lite men hun snakker som oftest på engelsk. Hver morgning når barna kommer med foreldrene sier de «hello» og og når jeg drar sier de «goodbye». De syntes også det er veldig gøy når jeg sier på engelsk hva de skal gjøre som for eksempel sit down, stamp your feet og clap your hands. Barna forstår faktisk en del engelsk så det er ikke så vanskelig å kommunisere med dem, i tillegg er det to elever i klassen som snakker flytende engelsk og de hjelper meg å si ting på fransk.

Nå skal jeg nyte resten av fridagen sammen med de andre jentene og gjør meg klar for en ny dag i praksis.

- Mariell

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar