onsdag 9. april 2014

Marielle - uke 3

Hei!

Nå er vi kommet godt ut i den tredje og siste uken i praksis. Mandag og tirsdag gikk utrolig fort og jeg er sikker på at de to neste dagene kommer til å fyke forbi enda raskere. Før vi vet ord av det er det blitt søndag og vi sitter på flyet hjem til Bergen. I dag har vi hatt fri ettersom det er onsdag og barna ikke er på skolen. Det er veldig deilig å ha fri den ene dagen midt i uken hvor vi kan slappe av og ha det gøy i lag.


Mål fra faget kommunikasjon og samhandling:
  •  Kommunisere og samhandle med barn, unge og foresatte.

En av tingene jeg gruet meg mest til med å begynne i praksis på en fransk skole var språket og hvordan kommunikasjonen mellom meg og de andre kom til å gå. Barna snakker bare fransk, og jeg forstår dermed ikke det de sier og de forstår ikke det jeg sier. Men kommunikasjonen har faktisk gått overaskende bra. Ved hjelp av kroppsspråk, ett par franske ord og mye peking klarer jeg som oftest å få frem det jeg vil. Dersom jeg sier noe på fransk blir barna kjempe overrasket og maser i vei til meg som om jeg kunne flytende fransk selv om de har fått beskjed om at jeg bare kan engelsk. Noen ganger forstår jeg ikke hva barna sier til meg i det hele tatt, men prøver da bare å vise at jeg lytter til dem ved å smile og følge med på det som blir sagt, selv om jeg ikke kan gi dem noe svar tilbake. Andre ganger klarer jeg å forstå hva de prøver å spørre meg om eller forteller meg om. Jeg har for eksempel lært meg hva de sier viss de må på do eller viss de vil ha vann. Selv om jeg ikke kan språket deres er barna veldig utadvendte og hyggelige med meg, og de inkluderer meg og spør meg om hjelp. Det er jeg veldig glad for.



Når det kommer til kommunikasjonen med de voksne, har ikke det vært noen store problemer der ennå. Mange av de voksne snakker veldig godt engelsk og er lette å forstå. Dersom noen voksne ikke kan så godt engelsk, prøver de likevel så godt de kan å forklare. Læreren min snakker veldig bra engelsk, og er utrolig god på å forklare meg ting og snakke med meg. Dersom det er noe jeg lurer på, spør jeg henne og hun gir meg alltid et forståelig svar.

I klassen min har de rutiner som de følger hver dag. Etter noen ganger i praksis har jeg fått en god oversikt over hva som skal gjøres når på dagen takket være de faste rutinene de har. Derfor er det nå blitt enklere å gjøre ting på egenhånd istedenfor å vente på at noen skal forklare meg hva jeg skal gjøre. Jeg kan ta mer initiativ når jeg vet hva som skal skje i løpet av dagen. Det er jo også utrolig viktig med gode rutiner for barna, slik at de føler seg trygg og avslappet på skolen.

På mandag ble Mariell og meg spurt om å være med i en engelsk time hos de eldste barna på skolen. Det var veldig kjekt, og vi kunne hjelpe elevene og snakke med de på engelsk. Selv om nivået på engelskkunnskapene deres ikke var så høye, var de faktisk bedre i engelsk enn forventet. De forstod når vi spurte dem om ting og prøvde så godt de kunne å svare på engelsk. Det var faktisk noen tilfeller der vi måtte hjelpe engelsklærerne med hvordan du sa noen ord på engelsk og hvordan de skulle skrives.

I går hadde Mariell og meg dukketeater for både min og hennes klasse. Vi fortalte historien om “de tre bukkene bruse” og brukte figurer som vi hadde laget til å dramatisere. Vi ble enig med lærerne om at vi skulle fortelle eventyret på norsk og at de skulle lese det på fransk etterpå. Det var veldig gøy å gjøre dette med barna, og de lo og koste seg. Da vi hadde fortalt eventyret ferdig, spurte læreren elvene om hva det handlet om. Barna hadde forstått handlingen selv om vi fortalte det på norsk, og de sa at det handlet om 3 bukker som skulle over på den andre siden av broen og at trollet prøvde å stanse dem. Dette viser bare at det går fint å kommunisere med andre på en god måte selv om en ikke snakker sammen språk.

Figurene vi brukte til "de tre bukkene bruse"

I morgen er det klart for en ny dag i praksis, og så er det siste dagen våres der på fredag. Jeg kjenner det kommer til å bli litt trist å dra derfra på fredag, siden vi mest sannsynlig aldri kommer til å møte dem igjen...

- Marielle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar