lørdag 12. april 2014

Marielle - Siste dagene

Hei!

Nå har jeg gjennomført min tid i praksis på Ecole Saint-Gabriel, og i går hadde jeg min siste dag der. Da jeg skulle dra, kom alle barna bort til meg og sa ha det og ga meg et skyss på kinnet. Det var utrolig søtt, og akkurat der kjente jeg at det var litt trist at jeg måtte dra. Barna har vært så søte og greie meg meg, og jeg håper også at de har likt å ha meg der.



De siste dagene har vi hatt mye aktiviteter der barna skal lage ulike påskedekorasjoner. Til slutt har alt som de har laget blitt satt sammen til en dekorasjon som de fikk med seg hjem for å gi til foreldrene. Dekorasjonene ble veldig fine da de var ferdige, og selv om de voksne har gitt mye hjelp, har barna gjort mesteparten selv. Det var utrolig lurt at de laget pynten litt etter litt for så å sitte alt sammen. Ellers ville det blitt for mye for barna å lage alt på engang, og de hadde gjerne ikke deltatt i like stor grad. De voksne er veldig nøye på at alt barna lager skal se veldig fint og korrekt ut, og man kan ikke alltid se hvilket barn som har laget hva, ofte fordi de må følge en mal og gjøre akkurat som den. I Norge føler jeg det er litt annerledes. Her får barna tegne og male mer som de vil, og de blir oppfordret til å ikke ha det likt som alle andre.

Her er da litt av det som er blitt laget, og til slutt ble kurven fylt med påskeharer og sjokolade.


Mål fra faget helsefremmende:
  •  Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte.


Når det kommer til hygienen på skolen, så vil jeg ikke si at den er så god. Vertfall ikke håndhygienen. De er ikke nøye på at barna skal vaske hendene, hverken etter de har vært på do eller før mat. Når noen barn først vasker hendene så er det i kaldt vann, og bare i et par sekunder. Det er ikke nok for å få fjernet bakteriene fra hendene. Helst burde barna vasket hendene med såpe og lunkent/varmt vann i minst 30 sekunder. Dette burde vertfall gjøres før mat, etter dobesøk og viss hendene er tydelige skitne. God håndhygiene er viktig for å hindre smitte og at sykdom sprer seg. 

Jeg har også merket at mange av barna har vært syke mens de har vært på skolen. Barna hoster og nyser uten å holde seg foran ansiktet, og når de i tillegg ikke vasker hendene sine er det jo ikke rart at nesten alle blir smittet. 

I klasserommet derimot, syntes jeg det er veldig reint og fint. Hver dag på slutten av dagen, vasker assistenten toalettet, koster gulvene og tørker støv. Gulvene blir også ofte vasket. Om onsdagene drar assistenten på skolen bare for å vaske klasserommet. Lakene på sengene blir også skiftet jevnlig.

Men selv om klasserommet er reint, syntes jeg de burde ha mer fokus på hygienen hos barna. De voksne burde fortelle barna når de skal vaske hendene, og gjerne også følge med på at det blir gjort, i og med at barna bare er 3-4 år. Til slutt vil barna lære seg når de skal vaske hendene og kunne gjøre det på egenhånd. 



I morgen er det hjemreise, og hele denne turen har vært en opplevelse som jeg har lært utrolig mye av. Vi har måttet ta mye ansvar for oss selv og hverandre og i tillegg har vi måttet tilpasse oss en helt ny hverdag. Jeg er veldig glad for at jeg fikk være med på dette, og jeg er veldig glad for at jeg fikk reise med en så flott gjeng.


Takk for meg!
- Marielle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar