mandag 7. april 2014

Litt mer St. Seurin

God kveld alle sammen!

Første dag av den siste uken i Frankrike er snart over og jeg er helt utslitt med tanke på allergi og forkjølelse som jeg har fått på meg de siste dagene.
Jeg merket at det var et stort ork å stå opp i dag tidlig, men så fort jeg kom meg ut døren ble det bedre.

Jeg har ikke så mye gøy å komme med i dag, men tenkte likevel å vise dere et par bilder av klasserommet jeg er assistent i.

                      Utenfor klasserommet her kan dere se deler av lekeplassen til barna.
                   
                      Her er bildet tatt fra motsatt side

                      Her er også klasserommet tatt litt mer fra skrå. Legg merke til de søte tegningene som                         er hengt opp på en tråd med klesklyper! Hvor koselig er ikke det?

Disse bildene er tatt etter at jeg hadde vasket klasserommet. Vanligvis pleier det være 6 eller 7 stoler rundt hvert bord og bordene er ikke høyere enn til knærne mine..


Område: Helsefremmede arbeid
·         Foreslå tiltak som fremmer hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte

Barna i min klasse pleier å komme inn i klasserommet klokken 08:30 hver morgen og sitte seg ned på gulvet for å få med seg hva dagen skal innebære. Etter det skal de gruppevis på noen doer som er på et rom rett ved siden av klasserommet. Den doen inneholder en vask, 4 doer uten do-seter og ikke papir. Alle barna gjør seg ferdig før det blir trekt i snoren. Når det kommer til vaskingen, vasker alle barna seg med det samme såpestykket i kaldt vann og tørker seg i samme håndkle som etter hvert blir veldig vått. 
Det syns ikke jeg er hygienisk i det hele tatt, verken det kalde vannet eller bruk av samme såpestykke og håndkle. Heldigvis er det ikke jeg som vasker hendene mine der tenker jeg!

I klasserommet er det alltid en stor pakke med lommetørkler hvis barna noen gang trenger å snyte seg eller lignende. Etter barna har brukt lommetørklene, kaster de de i bosset som står like ved. Det er noe jeg syns er positivt og jeg har merket den har blitt utrolig mye brukt.. til og med av meg. 

Når elevene skal ut fra klasserommet en tur, vasker jeg alltid bordene, tavlen og gulvet. Det tar tid, men jeg er glad for at jeg får noe å gjøre på istedet for å gå rundt å små-kjede meg. De faste klasseromsvaskene er noe jeg merker trengs veldig etter hver time. Barna pleier ofte å male eller tegne med tusj og det kommer alltid på bordene og andre steder. 

Når det kommer til sykdom er det foreldrene som bestemmer om barna er syk eller frisk nok til å gå på skolen eller ikke. Noen barn er forkjølet og går på skolen, mens andre blir hjemme. Det er noe skolen ikke bestemmer.

Håper dere har det kjempeflott hjemme i Norge med masse regn, mens vi har knallsol her i Frankrike! 
- Tirill 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar