søndag 30. mars 2014

Førsteinntrykk

Bonjour! 

På torsdag hadde jeg min første dag i praksis. Det var utrolig spennende og koselig. Jeg ble tatt kjempe godt i mot og alle var veldig hyggelig mot meg. Dagen har bestått av mye spørsmål som jeg ikke forstod eller som jeg forstod, men kunne ikke svare på. Det var det vanskeligste med å være i praksis på en fransk skole, at barna snakker til meg på fransk og jeg ikke kan svare. Men selv om jeg ikke kunne svare på alle spørsmålene til barna, tok de meg godt i mot og på slutten av dagen var det som om jeg hadde vært med dem en uke allerede. Første timen jeg var der fikk jeg utrolig mange tegninger, det var veldig kjekt. 

Jeg er på skolen Notre-Dame Sévéigne, og er med barn fra alderen 4-5 år. Det er en stor klasse med 30 elever. I den klassen jeg er i, kan læreren godt engelsk. Det er veldig betryggende og hjelpsomt når hun skal forklare meg hva jeg skal gjøre eller hva som skjer. Det er mange franske lærere som snakker fransk til meg, men jeg prøver så godt jeg kan å forstå og vi har forstått hverandre alle gangene. Det går som oftest fint med litt fransk, litt engelsk og mye kroppsspråk/tegn!

Jeg har fått testet ut fransken min veldig godt. Jeg prøver å forstå og svare barna med enkle setninger som jeg kan. Men på torsdag fikk jeg så mange spørsmål i friminuttet som jeg ikke skjønte noe av, så tilslutt begynte vi å snakke om forskjellige farger og jeg sa fargene på engelsk og barna hermet. Barna i Frankrike lærer engelsk veldig tidlig og kan si noen ord. Etter vi hadde sagt fargene, så begynte jeg å telle på fransk og da ble barna veldig giret og telte sammen med meg, deretter telte vi på engelsk. Noe som de var overraskende god på. Etter det lærte jeg de å telle til 10 på norsk. Det var veldig artig for meg å høre og de synes det var veldig kjekt og lo mye.

Her er det bilder av når barna løp på løpebanen, sengene til barna når de har sove-tid. 
Noen av tegningene jeg fikk, og litt av klasserommet. 

Både torsdag og fredag var jeg og Karoline sammen i friminuttene, kantinen og i lunsjen, det var veldig greit. Lærerne passet på at vi fikk være i lag og gjøre noen ting sammen. Når vi var i kantinen skulle vi servere mat til barna. Det var veldig rart å se barna sitte ved bord i en kantine og få servert forrett, varmmat og dessert. Det kan ikke sammenlignes med barnehager hjemme i Norge. Barna her nede i Frankrike er veldig selvstendig og flink. De spiser selv og får ingen hjelp, til og med ikke de minste som var i kantinen og de var ca. 2-3 år. Barna i Frankrike begynner på skolen når de er bleiefri, og de har timer, friminutt, lunsj og sånn som en vanlig skole har. De lærer engelsk, telle, skrive, lese og om andre land og kulturer på skolen. Det er veldig fascinerende å se hva de kan og lærer.


 Her er litt av det de gjør når de har om forskjellige land. Alle barna tar med seg ting som minner om det landet, klær også lager de plakater. 

Denne bamsen(ulven) bruker de når de har om forskjellige land. De har en blogg der de tar bilder av denne ulven sammen med de forskjellige tingene fra det landet også skriver læreren om hva de har gjort den dagen på skolen. 



Jeg fikk også oppleve bursdagsfeiring på fredag. Istedenfor å feire bursdagen til 30 stykk i løp av et år, har de slik at de har bursdagsfeiringer hver siste fredag i måneden, der alle de som har hatt bursdag blir feiret. Da får de kaker, juice og godteri. Det var litt rart for meg å se at de ga barna kaker og godteri på skolen når de er 4-5 år også etterpå forventer de at barna skal sitte stille i klasserommet. 
Det er en veldig stor og fin skole. Men klasserommene som vi er i, er ikke tilrettelagt for voksne. Når vi som er assistenter eller lærere skal sitte og hjelpe barna rundt bordet så må vi sitte på veldig små barnestoler. De har ikke tenkt på ergonomi når de har laget klasserommene. Vaskene, stolene og bordene er lave. Det er litt dumt, for det blir lange dager med vondt i ryggen.  

 Her er bordene og stolene i klasserommet. 


Ellers synes jeg de ikke var så nøye på håndvasken til barna på skolen. Når jeg var i barnehage i Norge vasket barna hendene alltid før mat, når de kommer inn, etter toalettet og hvis de hoster/nyser. Her i Frankrike så vasket de hendene når de kom inn fra et langt friminutt, men det var ingen voksne som fulgte med, de bare spurte om de hadde gjort det også vise barna hendene. Det er noe jeg synes er viktig både for barna selv og får å ikke smitte andre hvis noen er syk. Vaskene i klasserommet og på fellesbadet til barna har bare kaldt vann. I Norge lærer vi barna å vaske med lunket/varmt vann, og her var det ikke noe varmt vann å finne. Det er uhygienisk med tanke på at når de har vært på do, så må de vaske hendene skikkelig med varmt vann og såpe. Jeg prøvde å følge litt med på barna når de vasket hendene for å se om de brukte såpe, og det gjorde alle barna når de så at jeg stod og fulgte med. Jeg synes det burde alltid stå en person å følge med på om de vasker hendene eller om de bare skyller de litt, for det kan fremme hygiene og forebygge smitte og sykdom.
 Assistenten i klasserommet vasket alltid av bordene i friminuttene og vasket over gulvet hvis det var skittent, det synes jeg var veldig bra.

Jeg har hatt to fine dager i praksis og gleder meg til å se hvordan neste uke blir. Det er lange dager, men det går veldig fort…..hittil. Blir kjekt å kunne få muligheten til å være med på alle ukedagene og se forskjellige ting de gjør, enn å bare få være med de to dager i uken slik som vi gjør hjemme i praksis.


-        -   Serina

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar