søndag 30. mars 2014

St. Seurin så langt

Hei alle sammen!

Nå skal det være litt snakk om mine første dager på skolen St. Seurin. Jeg har dessverre ikke tatt noen bilder av skolen enda, men det kommer i løpet av den kommende uken. 
Jeg har jobbet på skolen fra torsdag til fredag så langt og inntrykkene er veldig bra. Jeg jobber i den yngste klassen der barna bare er fra 2-4 år gammel. 

Det sier vel seg selv at barna ikke kan Engelsk så veldig godt så det har vært en utfordring å snakke med de. Jeg merker selv at jeg må bruke utrolig mye kroppsspråk for å kommunisere og det er utrolig vanskelig og stressende, men når barna endelig forstår meg så går det fint. Her i Frankrike merker jeg at jeg må passe mer på kroppsspråket mitt og hvordan jeg viser meg til barna i forhold til i Norge. Det er veldig få voksne på skolen som kan engelsk også, men jeg var utrolig heldig og fikk omtrent den eneste som kunne det til lærer. Hun har jeg kunnet snakke med hvis jeg trengte oversettelse av hva barna har fortalt meg og hvis det var noe jeg trengte å vite om skolen. 

Mens barna er ute i friminutter, er jeg inne med klassens assistent som ikke kan Engelsk. Hun snakker fransk til meg mens jeg svarer på engelsk eller det lite jeg kan av fransk. Hun er veldig god på å forklare hva jeg skal gjøre med kroppsspråket, men av og til skjønner jeg ingenting, og det er egentlig bare morsomt i grunn. 

Det er ikke langt for meg eller Ida å gå til skolen fra hotellet i det hele tatt. Det tar fra et kvarter til kanskje 20 min. spørs hvor fort vi går. Vi har begge lunsjpause samtidig fra klokken 11:00-11:30 der vi får gratis varm mat og dessert. Etter pausen jobber vi sammen i kantinen der vi hjelper barna med å få i seg mat i ca. 2 timer. Deretter har vi enda en pause som varer i 1 time, der vi kan gå til senteret ved siden av hotellet og kjøpe smoothie eller gjøre hva vi vil. 

Det er utrolig deilig med de pausene vi har, for da føles ikke skoledagen like lang som den egentlig er. Vi starter på skolen klokken 08:30 og er ferdig klokken 16:30. 

I morgen og på tirsdag skal vi prøve ut noe som kalles "After school activities" som varer i 3 kvarter og se hvordan det fungerer. Det er på en måte som SFO i Norge. Hvis vi liker oss der og føler at det går raskt skal vi vurdere om vi vil gjøre det hver dag etter skolen! 

SNAKKES! 
- Tirill 



1 kommentar:

  1. Flinke jenter! Håper dere koser dere
    Kom hjem, savner deg

    SvarSlett