Uke to med praksis er over, og vi gjør oss klar for tredje og siste uke her i praksis. Dagene har gått kjempefort og selv om dagene er lange og tunge, så er det egentlig utrolig kjekt å være i praksis. Barna i klassen min er kjempegreie, og ikke minst flinke. Jeg samarbeider godt med lærerne og de setter meg i gang med oppgaver selv om de ikke kan noe særlig engelsk. Jeg har blitt ganske vandt med oppgavene jeg skal gjøre nå, og det er lettere for meg å ta initiativ nå til å gjøre ting på egenhånd. I tillegg jobber jeg mye med en annen assistent i klassen, og hun er veldig flink til å gi meg arbeidsoppgaver når hun ser jeg står uten noe å gjøre. Hun kan ikke engelsk, men vi klarer alltid å forstå hverandre gjennom kroppspråk.
Bilde av inngangen til skolen. Som en kan se ser det ikke akkurat ut som det vi tenker på som en vanlig skoleinngang.
Denne uken merker jeg at jeg har kommet mye nærmere ungene. De skjønner at jeg ikke kan fransk, og de prøver så godt de kan å snakke til meg på engelsk eller vise med hendene osv. De vil så gjerne fortelle meg masse historier og forskjellig, og da prøver jeg å fremstå som om jeg forstår, selv om jeg gjerne ikke gjør det. Noen ganger viser de meg arbeid de har gjort i timen, og jeg sier det lille jeg kan på fransk tilbake til de. Da blir de skikkelig glade og overrasket.
Bilde av klasserommet til klassen jeg jobber med.
Yrkesutøvelse: Mål fra nasjonal læreplan vg3
· Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder, funksjonsnivå, kulturtilhørlighet og livssituasjon
· Gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur
En annen aktivitet jeg observerte under en av morgensamlingene var at fem unger stilte seg opp foran de andre, og så skulle læreren si at de skulle plasseres etter f. eks. høyde. Da måtte alle de andre ungene finne ut hvem som var høyest osv. Og så spurte læreren hvor de ulike barna var plassert, og da måtte de andre barna svare enten først, sist osv. Dette var ulike øvelser som barna syntes var kjekt for de fikk være med selv i øvelsene, og så fikk de lært.
Bilde av knaggene til barna, og tegninger de har laget av "chocoline" formet som hender, som da er en sjokoladehøne, til påske.
Hver dag i praksis er Tirill og jeg nødt til å bruke arbeidsfrakker. Dette høres veldig teit ut, men det er faktisk ganske praktisk. Ettersom barna hver dag gjør aktiviteter som involverer maling, tusjer, lim osv, så er det veldig lurt for at vi skal slippe å grise på klærne våre. Jeg hjelper alltid barna dersom de trenger hjelp til å male, lime, tegne osv, og da klarer jeg alltid å grise.
Bilde av meg i arbeidsfrakken jeg må bruke hver dag i praksis.
Den siste uken kommer sikkert til å gå ekstra fort, og før vi vet ordet av det er vi på vei hjem igjen til kalde Norge. Jeg skal ihvertfall bruke disse siste dagene godt, og så kjenner jeg at jeg både gleder og gruer meg til å avslutte min fine tid i praksis her i Bordeaux.
- Ida
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar