Hei!
Nå har den siste
praksisuken begynt og jeg har det kjempe fint i praksis. Jeg har vært to dager
i praksis denne uken og i dag har jeg fri. Jeg
har også fått mye bedre kontakt med elevene og lærerne nå. Tiden har gått kjempe fort og jeg koser meg masse i Frankrike men gleder meg også til å reise hjem på søndag.
- Kommunisere og samhandle med barn, unge og foresatte
På mandag var jeg og
Marielle med på «english club» sammen med de eldste barna på skolen. Barna
skulle lage kollasj av hva de likte og ikke likte. Jeg gikk rundt å spurte
barna om hva de hadde bilde av og om andre forskjellige ting. Etter vi hadde
snakket litt og hjulpet barna fikk vi snakke om oss og litt om landet vårt. Barna
forstod veldig mye av det vi sa og de spurte mange spørsmål. Når vi var ferdig
gikk vi videre til en annen klasse og gjorde akkurat det samme der. I friminuttene etter vi hadde vært med disse
elevene kom de bort til meg og prøvde å snakke engelsk med meg og de prøvde å
lære meg litt fransk. Selv om de snakker veldig lite engelsk så har vi klart å
forstå hverandre med kroppsspråk.
Dagen i går startet
med at jeg og Marielle hadde et lite dukketeater med de tre bukkene bruse i klassen
som jeg er sammen med. Jeg var trollet og Marielle var bukkene. Vi utførte det
på norsk ettersom det er en kort fortelling som er lett å forstå. Barna lo og
det virker som de hadde det kjempe gøy. Når vi var ferdig med dukketeateret
leste læreren fortellingen for barna på fransk for at de skulle få full
forståelse for hva det handlet om. Etterpå gikk vi bort til Marielle sin klasse
og hadde dukketeateret der, når vi var ferdig spurte læreren barna om hva det
handlet om og barna fortalte det helt rett. Jeg ble veldig glad når vi fikk
vite at barna hadde forstått fortellingen selv om vi hadde fortalt det på
norsk. I slutten av dagen fikk klassen
min tegne bukkene bruse for å se om de forstod hva det handlet om.
Det var litt vanskelig å kommunisere i begynnelsen men når jeg fant ut at barna forstod en del engelsk ble det mye lettere. Jeg snakket fransk, engelsk og brukte mye kroppspråk for å kommunisere med barna. Læreren snakket veldig bra engelsk og assistenten snakket egentlig helt greit engelsk.
Som sagt har jeg fått
mye bedre kontakt med lærerne og elevene. Det er fordi nå tør barna å spørre
meg om jeg kan hjelpe dem selv om jeg kanskje ikke forstår hva de sier klarer
jeg som oftest å finne ut hva de mener. Og jeg begynte å snakke mer og mer med dem fordi jeg fant ut at de forstod med når jeg snakket engelsk og fransk. Læreren i klassen jeg er i har gitt meg
mer ansvar og lar meg rette oppgavene til barna og lar meg ha egne aktiviteter
sammen med dem. Læreren glemmer seg noen ganger og snakker fransk til meg og da forstår jeg veldig lite men hun snakker som oftest på engelsk. Hver morgning når barna kommer med foreldrene sier de «hello» og og når jeg
drar sier de «goodbye». De syntes også det er veldig gøy når jeg sier på
engelsk hva de skal gjøre som for eksempel sit down, stamp your feet og clap
your hands. Barna forstår faktisk en del engelsk så det er ikke så vanskelig å
kommunisere med dem, i tillegg er det to elever i klassen som snakker flytende
engelsk og de hjelper meg å si ting på fransk.
Nå skal jeg nyte resten av fridagen sammen med de andre jentene og gjør meg klar for en ny dag i praksis.
- Mariell
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar