Nå har jeg
vært i praksis i 6 dager og jeg stortrives. Klassen jeg er med er utrolig grei
og flinke. Læreren i klassen og jeg har et utrolig godt samarbeid og vi snakker
mye i løpet av dagen om hva som skal skje, om det har skjedd noe og om andre
ting. Hun passer på at jeg trives. På fredag sa hun at jeg bare kunne være her
hele året, fordi de trengte min hjelp. Det var veldig kjekt å få høre, for da
føler jeg at jeg er til nytte for dem. Nå når jeg har kommet inn i rutinene i
klasserommet og timene er det mye lettere å ta initiativ til å gjøre ting på
egenhånd. Som for eksempel å koste gulvene når det trengs, vaske av bordene,
hjelpe barna når det er rydde-tid, skjære opp frukt osv. Assistenten i
klasserommet kan nesten ikke noe engelsk, så derfor spør jeg ofte om jeg skal
hjelpe henne fordi jeg tror det er vanskelig for hun å spørre. Men hun spør av
og til, og når vi snakker bruker vi nesten bare kroppsspråk. Vi peker og viser
med hendene hva vi mener. Det er ofte vi bare begynner å le når vi tilslutt
forstår hverandre.
med å henge fisker på ryggen til hverandre og male fisker.
·
Planlegge,
gjennomføre, vurdere og dokumentere pedagogiske aktiviteter tilpasset alder,
funksjonsnivå, kulturtilhørlighet og livssituasjon
·
Gjennomføre aktiviteter knyttet til kunst og kultur
Nå som barna er blitt mer kjent med meg og omvendt har jeg fått mange
forskjellige oppgaver som jeg gjør alene med barna. Det er utrolig kjekt å se
at læreren stoler på at jeg klarer det. Hun gir meg selvfølgelig litt enkle
oppgaver jeg kan ha med barna, fordi jeg ikke snakker fransk og kan ikke
forklare barna så mye. Men de oppgavene jeg har fått har jeg synes vært kjempekjekk.
De fleste oppgavene jeg har fått er å ha forskjellige spill sammen med en
gruppe av barna. Når vi har slike oppgaver, så blir barna delt inn i tre
grupper(blå, rød og grønn) også er det tre forskjellige stasjoner med
forskjellige oppgaver. Også rullerer de etterhvert.
En av oppgavene jeg har fått er et spill der alle barna har vær sin
skål, på midten av bordet er det en kasse med masse forskjellige dyr i ulike
farger. Så begynner et barn med å få to brett med snurre-pil på, det ene
brettet er med forskjellige farger og den andre med forskjellige tall fra 0-9. Så
snurrer barnet begge brettene og får en farge og et tall. For eksempel blå og
2, da skal det barnet ta to dyr fra kassen som er blå. Så fortsetter det rundt
til neste barn.
Dette er en god lek for barna, fordi de synes det er utrolig gøy med
alle disse forskjellige dyrene og fargene og de ser på dette som bare en lek.
Men det er også mye læring i dette spillet. For 4-5 åringer så lærer de
forskjellige farger, de lærer å si tallene, være tålmodig og vente på tur.
Mange av barna har veldig lyst å bare ta alle dyrene fra kassen og leke med de,
men de forstår at de må vente på deres tur. Noen av barna skal bruke utrolig
lang tid på å velge hvilke dyr de skal ta, fordi de skal ha de kuleste dyrene.
Før barna rullerer stasjon, så må de telle høyt en og en, alle dyrene de har i
sin skål. Dette er et spill barna liker utrolig godt, og både barna og meg får
mye læring. Jeg lærer alle fargene og tallene på fransk.
Et annet spill jeg har hatt med barna er et stort brett som er rundt som
ligger midt på bordet. Brettet har mange små bilder. Barna får tre små brikker
med forskjellige bilder utdelt, så må de si en og en hva som er på brikkene.
Når alle har sagt det skal de prøve å finne det samme bildet på brettet.
Dette er og en artig lek for barna, men kan være veldig utfordrende for
noen. Det er mange små bilder, og de skal finne akkurat det bilde som de har på
brikken sin. Alle barna leter samtidig og noen ganger må jeg hjelpe dem. Men
helt ærlig så var det noen ganger jeg slet med å finne riktig bilde og. Men her
må barna virkelig bruke konsentrasjonen sin og være tålmodig. Jeg trodde ikke
at barna skulle klare å være konsentrert, siden det kan være frustrerende å
ikke finne når dem vedsiden av deg finner de riktige bildene. Men barna var
overraskende god på å sitte stille å lete etter sitt bilde. Når de er ferdig
med de tre brikkene sine, får de tre nye og slik fortsetter det.
Jeg har og hatt en oppgave der jeg hjalp læreren og assistenten med å se
at barna tegnet innenfor strekene på de små figurene de fikk på arket. De skulle fargelegge de figurene og klippe på strekene som var der, også skulle vi brette de sammen til en kurv. 4-5
åringene her i Frankrike fargelegger utrolig bra, det er tett og innenfor
strekene. Men det er noe de lærer seg og som lærerne passer på. Arket som de
fikk var det sommerfugler, marihøner og påskekylling på. Det passer fint til
våren og at det snart er påske. De er veldig flink til å tilrettelegge til
årstidene.
Dette var noen av oppgavene jeg har gjort til nå i praksis. De har
utrolig mange varierte aktiviteter som jeg tror er bra å ha, slik at barna ikke
blir lei og ukonsentrert. Alt de gjør er tilrettelagt til utviklingsnivået til
barna og de ser på hvert individ. Hvis det er en som ikke klarer den ene
aktiviteten, hjelper vi barnet slik at han og skal få mestringsfølelse som er
utrolig viktig for utviklingen til barna. Læreren og assistenten er utrolig
flink til å motivere barna og gjør aktivitetene gøy for dem. De planlegger og
alt de skal gjøre i klassen, og har en god plan for hver dag.
Alt i alt så koser jeg meg i praksis. Alle lærerne på skolen er utrolig
hyggelig og imøtekommende og jeg stortrives i klassen jeg er med. Det er rart
at i morgen begynner vi på vår siste uke her i Frankrike, tiden har gått fort! Men det skal bli godt
å komme hjem igjen.
- - Serina
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar