torsdag 29. mars 2012

Dagen i dag!


Da var jeg endelig helt frisk og klar for en skikkelig innspurt den siste halvannen uken! 
Jeg er i praksis på Ecole Savigné og jobber med barn i alderen 2 til 6 år. Jeg begynner dagen der 08.30 og avslutter 16.30 når barna er ferdige for dagen. Jeg merker det at jeg er sliten når en dag er ferdig og barna her går jo på skole lenger enn hva de fleste går hjemme, selv på videregående. 
"Skoleplassen på Ecole Savigné"

Jeg ønsker å fortelle litt om min praksissituasjon ettersom den er litt annerledes enn Julie sin, fordi at på mandag og tirsdag begynner jeg dagen med Sophie og Lina som er med barn i alderen 2-3 år. Jeg er med dem fram til etter lunsj fordi da skal barna sove såpass lenge at da er jeg sammen med Marie som underviser elever i alderen 5-6 år. Mens på torsdag og fredag er jeg sammen med Dorothy og Audrey og da er aldersgruppen 4-5 år. Dette synes jeg er veldig unik mulighet til å få se ulike aldersgrupper og hvor barna er kommet i utviklingen. Jeg har også jobbet med disse aldersgruppene hjemme når jeg har vært i praksis så det er spennende og se hvordan de bruker ulike undervisningsmetoder her i Frankrike og hjemme i Norge.

Det jeg har merket disse dagene jeg har vært i praksis til nå er at i Frankrike kontrollerer de mye mer hva barna gjør, mens i Norge er det masse fri lek. Når morgenen begynner er det en halv times fri lek til alle barna er kommet og etter dette er det laget til aktiviteter som barna skal gjøre gjennom dagen. Barna som er 2 til 3 år er ikke ute i løpet av dagen de er der for når de eldre barna er ute sover de. De eldre barna er ute fra 12.15 til ca 13.30, altså etter lunsjen som begynner 10.45. Dette er jo stor kontrast i forhold til hjemme i Norge der de har fri lek store deler av dagen og hvor mange barnehager også er mye ute. 

I dag var jeg sammen med Dorothy og Audrey som begge er veldig opptatt av at selv om jeg ikke skjønner alt dem sier skal få med meg alt som skjer. Aldersgruppen jeg da jobber med er 4-5 år. Dorothy snakker ikke engelsk i det hele tatt, men likevel går det fint å kommunisere med hun for vi bruker kroppsspråket og gjetting. Når morgensamlingen var ferdig fortalte Audrey, som har ganske gode engelsk kunnskaper, om hva som skulle skje og forklarte meg hva barna skulle gjøre.
 De er veldig begge åpen og villig til å la meg prøve meg frem så jeg fikk et eget bord med barn som jeg da skulle hjelpe gjennom dagen under de ulike aktivitetene. Barna vet jeg ikke snakker fransk noe særlig, men de kommer likevel bort og tar kontakt med meg noe jeg synes er positivt for jeg er veldig villig til å lære. Så jeg lærer nye ord hver dag og forstår mer og mer hva de sier selv om jeg gjerne ikke klarer å svare dem like godt tilbake på fransk. 

Aktivitetene som vi gjorde i dag gikk veldig mye på klippe etter linjer og lime remsene tilbake på et hvitt ark. Dette var en kreativ måte å jobbe med finmotorikken på og barna koste seg masse.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar