lørdag 6. april 2013

Albert Le Grand - Amalie

Hei!
Da har jeg kommet i gang med praksis perioden min på Albert Le Grand. Jeg møtte opp torsdag morgen 08.15 og ble tatt i mot med åpne armer. Jeg følte meg velkommen med en gang, og det virket som om de var veldig glad for at jeg skulle komme å være i praksis hos dem. Læreren hadde forberedt elevene på at jeg skulle komme å være i praksis hos dem, og det gjorde at de kom bort til meg å hilste på meg med en gang de kom inn døren. Barna visste at jeg ikke kunne noe særlig fransk, men de snakket til meg som om at jeg kunne det. Jeg forsto litt av det de sa, men det hjalp veldig på at de brukte kroppsspråket når de snakket til meg. De barna som jeg jobber med er 4-5 år. Læreren og assistenten kunne noen lunde engelsk, så vi klarte å kommunisere på en god måte slik at vi forsto hverandre.
Da vi kom igang med timene presenterte jeg meg selv, og viste på et kart hvor jeg kom fra. Min oppgave i praksis perioden er at jeg skal følge det som assistenten gjør. Jeg hjelper barna med det som de trenger hjelp til, rydder og vasker bordene når de er er ute og har friminutt, og prøver å snakke med dem så godt som jeg kan.
Vi feiret bursdag både på torsdag og fredag, der bursdagsbarnet tok med seg kake som elevene fikk. De sang bursdags sanger på tre forskjellige språk, i tillegg til at jeg sant den norske bursdagssangen for dem.
Jeg opplevde at skolene i Frankrike er litt annerledes enn hva vi er vant til i Norge. Barna begynner på skolen når de er tre år, og har utrolig lange dager. De begynner på skolen 08.25 og er ferdig 16.30. Noen er igjen på SFO etter skoletid som er fra 16.30 til 18.00. Jeg opplever at lærerene er mye strengere her enn i Norge, barna får veldig mye kjeft dersom de gjør noe som de ikke burde gjøre. Jeg merket at det som barna gjorde ikke var så gale som de voksne skulle ha det til, men de behandler barna på en annen måte enn hva vi er vant til.





Jeg gleder meg veldig til å komme på jobb igjen på mandag, for dette var utrolig kjekt!

1 kommentar: