fredag 19. april 2013

Da var 3 fantastiske uker over, og vi er klar for hjemreise :)


Jeg har hatt det helt magisk de 3 ukene i praksis, denne siste uken har gått kjempe fort, og jeg trives så godt i klassen jeg kom i. virkelig en klasse og bli glad i, denne uken har barna jobbet med alfabetet og tegnet masse, har både malt og tegnet spiraler, læreren hadde stort fokus på at barna skulle kunne tegne innen for streker og lære seg og tegne spiraler i forskjellige former. Vi har både malt og tegnet spiraler inne og ute, jeg fikk ta med en gruppe ut i oppgave fikk jeg  og tegne spiraler på bakken med kritt, og da skulle barna hente steiner og legge oppå.  Jeg synes dette var kjempe bra, for da skjønner barna det bedre hvordan en spiral ser ut, og hvordan den snurres, og de får gjort dette i praksis. 
Her er bilde av ''modellen'' som barna skulle se på før de begynte og tegne, dette henger over tavlen. 
Her er fisker som de fargelagte, og hengte opp på veggen når de var ferdige. 

holder de på å finne steiner og legge oppå der jeg har tegnet.

Jeg har fått være med på veldig masse her nede, vært med på to turer med klassen,  på et slags  ‘’vil vite’’ senter  og på ‘’biblioteket’’ som var 20min fra skolen.  Det jeg har gjort i praksis er ganske masse, jeg har fått vært med på alt som assistenten gjør, som vasket bord kostet gulv, hjulpet barna med forskjellige ting, kjært opp frukt. Fått være med på alt, følt meg veldig som en av de ansatte. Fe andre voksne på skolen har også tatt i mot meg veldig godt, de har jeg vært med i friminuttene når det var ‘’tetid.’’ Dagene gikk ganske fort når jeg hadde kommet inn i rutinene, 08:25-16:30 det var veldig lange dager, det merket jeg, men når jeg hadde vært en uke, så var det ikke så tungt lengre hadde kommet inn i gamet da. Jeg sitter igjen med ett godt inntrykk lært veldig masse og sitter igjen med mange gode opplevelser, lært at det er veldig stor forskjell på skoler her og hjemme.  Jeg husker godt da jeg var med klassen ut på tur, så måtte vi ha med oss 6 foreldre, for de måtte hjelpe slik alle barna hadde en voksen og gå med. Her kunne ingen barn gå to og to. merket også at de foreldrene oppførte seg også som om de var lærere, de tok like hardt i ungene som læreren gjorde. Her var det ingen som fikk oppføre seg dårlig, og om barna ikke hører på læreren blir de tatt vekk og de må sitte på en stol, til timen enten er over eller til læreren er ferdig med og forklare ting og tang. Det er veldig kulturforskjell her nede, barna er så hyggelige, og det er ingen sure miner på barna, de er glade og smilende hele dagen, og de koser seg virkelig fra de kommer til de blir hentet på slutten av dagen, jeg kan ikke si det er som en vanlig skole, men de lærer jo forskjellige ting, som  å klippe innen for strekene, og tegne innenfor strekene de lærer og telle på engelsk, skrive navnet sitt og sånne lette ting.

Uten for kantinen, må bare ha noen bilder dere kan se på!

Frukten jeg kjærte opp min siste dag :) yummiii

Jeg har hatt det helt fantastisk i denne praksis perioden min, det var selvfølgelig litt skummelt og jeg var ganske nervøs de første dagene tenkte masse på at jeg måtte ta trammen alene og gå til skolen, men jeg tok den med Amalie hun gikk av ett stopp før meg, så det var ikke noe problem, heldigvis.  Jeg ble så godt tatt i mot av de voksne og ikke minst barna, følte jeg meg med engang veldig velkommen, jeg har heller ikke hatt noe problemer med og spørre dersom jeg har lurt på noe. Siden jeg tenkte det kom mange spørsmål siden det er ett helt annet språk og barna ikke forstod så mye engelsk. Bare etter noen dager følte jeg meg som en av de ansatte.
Kommer aldri til og glemme denne turen, har igjen hatt det helt fantastisk, ikke minst så mye jeg har fått opplevd. MINNER FOR LIVET.  Jeg sitter igjen med så mye positivt, tanker fra turen og alt, og litt  trist  og tenke på at jeg skal hjem i morgen, var kjempe trist og ta farvel  med barna i dag, flere av dem som begynte og grine, jeg fikk både suss og klem da jeg skulle gå, klarte ikke og holde tårene tilbake jeg da!
Men takker så masse for at jeg ble en av dem 6 heldige som fikk reise, setter veldig stor pris på det. Da var mine 3 fantastiske uker over.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar