fredag 12. april 2013

Albert Le Grand - Amalie

Bonsoir!

Da er jeg ferdig med uke nr. 2 i praksis på Albert Le Grand, og det er bare en uke igjen. Jeg synes at tiden har gått utrolig fort her nede.

Jeg trives utrolig godt, og har fått god kontakt med barna og de voksne. Barna snakker fortsatt til meg på fransk, men nå føler jeg at det går litt bedre enn hva det gjorde de første dagene. Jeg har lagt merke til at barna er mye mer høflige med de voksne her enn i Norge, de sier takk til alt, og er veldig lydige. Jeg hjelper barna med oppgaver som de skal gjøre, og jeg får forklart av læreren Mari hvordan oppgavene skal gjøres. Hun forklarer det også til barna før de begynner sånn at de vet hva de skal gjøre. Barna snakker mye til meg, og jeg forstår mesteparten av det de spør om eller snakker til meg om. Det går mest i om det er riktig det de gjør, og om de kan få saks eller lim. Når jeg skal snakke til barna snakker jeg på engelsk, men det forstår de dessverre ikke så mye av, så jeg må bruke veldig mye kroppsspråk når jeg skal snakke med dem og hjelpe dem med noe. Heldigvis fungerer det kjempe bra!

Denne uken har oppgaven til barna vært å lære seg å skrive tallet 6. De hr fått utdelt oppgaver der de skal finne tallet 6, og øve seg på å skrive tallet. De har også lest noen bøker som heter "La grosse faim de P'tit Bonhomme", "La chatte pirate" og jobbet med temaet angående de bøkene.

Jeg har fått gjort litt mer i praksis denne uken enn hva jeg gjorde de to første gangene i forrige uke. Jeg har fått hjelpe barna mye mer, noe som er utrolig kjekt. Når barna går ut i friminuttet er det min jobb å vaske bordene og kostet gulvet etter dem, og går ut til barna når jeg er ferdig med det. Jeg har vert med i kantinen når barna skal spise, og da dekker jeg på bordet til de kommer, heller oppi vann i glasset deres og serverer dem mat. Jeg gjør klar sengene til barna skal sove, passer på at de er stille og sovner fint,og er der når barna skal våkne igjen. Da hjelper jeg barna med å ta på seg skoene dersom de har vanskelige sko som skal knytes. Noen av barna har ikke helt lært seg forskjellen på høyre og venstre, og må derfor hjelpe dem med å ta på seg skoene på riktig fot.

Jeg har lagt merke til at på denne skolen har de ikke noen form for god hygiene. Det finnes ikke noen vasker der barna kan vaske seg etter at de har vert på toalettet eller før de skal spise. Jeg har kun sett en vask på hele skolen, og det er på kjøkkenet til de voksne der de spiser lunsj. Nesten alle barna i klassen hoster og nyser hele tiden, og de voksne passer ikke på at de hoster i armkroken eller i hendene sine, noe som vi er utrolig vant med å gjøre i Norge. Når barna er i kantinen og skal spise lunsj, er det mange som mister bestikket sitt ned på gulvet, og da tar de voksne bestikket opp igjen til dem, og de må spise med det samme bestikket som de mistet på gulvet. Jeg vil ikke si at det gulvet er så reint, for de går inne med sko. Jeg synes det burde vert mye bedre hygiene tilbud på denne skolen, det blir kanskje litt vanskelig og dyrt å sette opp vasker rundt om kring, men de kunne godt innvistert i antibac som barna kunne fått etter at de hadde vert på do, og før de skal spise.

Jeg har fått et utrolig godt inntrykk på skolen. Alle er veldig høflige, og barna gjør alltid det de får beskjed om. Det har kanskje noe med at lærerne har ganske høy status for elevene, og er derfor veldig viktig at de er høflige mot dem, og gjør det som de skal gjøre.












Jeg trives utrolig godt i praksis, og gleder meg veldig til neste uke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar