lørdag 20. april 2013

Albert Le Grand - Amalie


Hei!

Da er jeg ferdig med praksis oppholdet mitt her i Frankrike. Kan starte med å si jeg har hatt et utrolig fint opphold her, og har kost meg utrolig masse i praksis og på fritiden. Jeg kommer til og savner dette veldig, men gleder meg samtidig til å komme hjem igjen. Jeg sitter igjen med gode opplevelser etter denne praksis perioden, og jeg angrer ikke noe på at jeg søkte meg med på denne turen.



Den siste uken i praksis har gjort med enda bedre kjent med barna, som betyr både godt og vondt, for jeg kommer til å savne dem veldig. Jeg kom veldig godt inn i rutinene til skolen til slutt, i begynnelsen av praksisen syntes jeg at dagene var veldig lange, men så gikk de veldig fort til slutt. Jeg gjorde fortsatt de samme oppgavene når jeg er i praksis, og har fått vert med på veldig masse. Jeg gjorde de samme oppgavene som assistenten. Jeg hjelper barna med oppgaver som de får i timen. Hjelper til i kantinen, da dekker jeg på bordet til barna kommer, heller oppi vann i glasset deres og serverer dem mat. Jeg gjør klar sengene til barna som skal sove, passer på at barna sovner og legger seg fint etter mat, uten at det snakker med de andre barna, og er der når barna skal våkne igjen. Da hjelper jeg barna med å ta på seg skoene dersom de har vanskelige sko som skal knytes. Noen av barna har ikke helt lært seg forskjellen på høyre og venstre, og må derfor hjelpe dem med å ta på seg skoene på riktig fot. Jeg vasker også bordene og koster gulvet når barna er ute og har friminutt. Den siste uken gikk alt mye mer av seg selv, jeg var ikke så usikker på hva jeg skulle gjøre for jeg kom så godt inn i rutinene.



Denne uken har elevene jobbet med tallet 7, og jeg merker at noen er flinkere til å skrive og huske tallet enn andre. Noen synes det er så lett å jobbe med tall og blir fort ferdig med oppgavene, mens andre gjerne ikke blir ferdig i det hele tatt før det blir friminutt. De har veldig mange klippe og lime oppgaver på denne skolen, men det virker som om at barna synes det er veldig kjekt.




Jeg har lagt merke til at ungene i Frankrike er mye flinkere til å tegne innenfor strekene og skrive bokstaver og tall enn det barna på den samme alderen i Norge er. I denne klassen har de jo som sagt veldig mye klippe og lime oppgaver, og dersom de ikke har klippet helt inntil kanten er det ikke godkjent for læreren, og barna må finpusse på arbeidet.


Hadde en koselig bursdag feiring :-)

Hele denne praksis perioden har vert en fantastisk opplevelse, og noe som jeg kommer til å huske for resten av livet. 







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar