lørdag 6. april 2013

Notre Dame - Da var praksisen begynt!


HeiHei
Skolen - Notre Dame
jeg er nå begynt med praksis perioden min, og jeg kjenner dette er veldig spennende. Jobber på skolen som heter Notre Dame, ligger ett stykke fra hotellet så jeg må ta trammen til jobb, og synes ikke det er noe stress, den stopper rett nede ved veien så må jeg gå opp til skolen, men det er ikke langt. 
Min første dag, jeg kjente jeg var veldig nervøs, ett helt annet språk og ikke minst ett helt annet skolesystem enn det jeg er vant til. jeg skal jobbe med 4-5 åringer, kom på jobb klokken 08:20. Heldigvis fulgte læreren min og de andre elevene meg for å besøke skolen tidligere i uken, så jeg hadde en anelse på hvor jeg skulle være. Jeg møtte opp i klasserommet som jeg skulle være i, der møtte jeg læren  Corinne og assistenten Vanessa som jeg skulle følge, jeg ble tatt i mot med åpne armer, jeg følte meg fort veldig trygg.  Corinne hadde sagt til elevene at jeg skulle komme å jobbe der med dem, så de var bevisst på at det var en ny jente som skulle komme og være sammen med dem, da de kom inn i klasserommet, stod jeg ved døren og tok dem imot, jeg ble overasket over hvor høflig alle var der nede, barna kom inn med ett smil og sa Hei ‘’bonjour.’’ Jeg snakker for det meste engelsk med barna, de snakker fransk til meg men jeg må nok bare svare de på engelsk så er det noen av dem som skjønner hva jeg sier. Det kommer nok etter en stund, den første timen hadde vi bare frilek da fikk barna sitte stille ved ett bord og tegne eller spille spill, og de kunne velge å lese en bok, jeg satte meg ned med barna og begynte og tegne, og plutselig hadde jeg alle barna rundt halsen, de var ikke sjenert i det heletatt , det synes jeg var ganske greit. At de ble så trygg på meg allerede første dagen.
Min oppgave i praksis er å følge assistenten Vanessa, jeg hjelper og gjøre klart for neste time, hjelper til med og vaske hendende og ta på klær når de skal ut, hjelper til når det er mat pause, for da er alle barna i kantinen og det er masse som skjer på samme tid. Jeg får pause klokken 12-1 og merker det er deilig med en time stillhet. Barna som jeg jobber med får en time der de kan hvile eller sove. Da sitter jeg og passer på at de ligger stille, og er med på å kjære frukt som de får når de våkner. Tiden går og jeg følger med Vanessa, alle på jobben er kjempe hyggelige, jeg føler meg veldig velkommen, jeg kan sitte og drikke te med dem, de sitter og prater jeg skjønner egentlig ingenting men jeg sitter no med dem selv om. Skolen slutter 16:30, da er det mange av elevene som blir hentet, men så er det en SFO, og der er jeg en halvtime etter skolen er ferdig.

Og tanker jeg sitter igjen med etter mine første to dager er at lærerne er veldig strenge med elevene sine, og det er virkelig strengt når de holder på med ting i timene. Alle er stille og barna sier alltid Takk, hver så snill. Når de spør om noe eller når de får lov til noe. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar