onsdag 17. april 2013

Andre uken i praksis!

Heisann!

Til nå har jeg vært i praksis 6 ganger. Jeg merker at det er stor foranding fra første uken til nå. Denne uken har jeg kost meg kjempe mye og tiden har gått kjempe fort. Jeg har komt inn i skolerutinene og nå vet jeg hva jeg må gjøre når og hjelpe til med når jeg jobber. Arbeidsdagen min starter 08.30 og slutter 17.15. Føst syntes jeg at det var en utrolig lang dag, og jeg så ikke helt for meg at jeg skulle klare det, men nå er det blitt helt vanlig for meg. Jeg er ikke like sliten som det jeg var den første uken og jeg er heller ikke like sulten på slutten av dagen. Selvfølgelig er jeg sliten etter en hel dag på jobb. Det er jo tungt å jobbe med barn som lager lyder hele tiden, men jeg kjenner kroppen min har vent seg til den lange arbeidsdagen.

Sunniva og jeg får gratis varm mat på skolen hver dag. Her er maten vi fikk på mandag. De har utrolig god mat i kantinen og de får alltid dessert etter maten. På skolen har de egen kokk som lager mat hver dag. Assistentene som har lunsj med oss passer alltid på at vi har nok mat. En dag hadde de laget istand fatt til oss med jordbær, vaniljesaus med sjokolade og krem. De er utrolig greie med oss, men det eneste som er litt dumt er at de ikke snakker engelsk og vi snakker jo ikke så bra fransk.

Under min praksis jobber klassen min med et prosjekt hvor de har om forskjellige land. Denne gangen har de om Afrika, og de har fått utvalgt ett dyr de skal ha om. Klassen min har om elefanter, og læreren min har lest en bok om en elefant med navnet "Elmer" som de skal jobbe utifra. De får gjøre masse gøye ting, men samtidlig som de holder på med det jobber de med motorikken i hendene og hukommelsen. For å jobbe med motorikken skal de lære seg å holde penselen de maler med riktig, og de skal klipper ut noen strimler med fargepapir som de skal bruke senere. De må prøve å klippe så beint som mulig, og læreren vil se hvem som får det til og hvem som ikke får det til. Senere skal barna bruke strimlene til å klippe til små biter som de skal bruke i elefanten som de har tegnet.

Her har de et lite bord med ting som minner om Afrika. Disse tingene er det elevene som har tatt med. De har fått i oppgave å ta med seg ting som passer til temaet Afrika.

Jeg syns det var veldig grei idee. For da lærer de litt om alle dyrene og senere trekker de ut et dyr de skal jobbe mest med (elefant).

Hele denne uken har vi jobbet med en oppgave hvor ungene skal lage en elefant. Alle barna skal lage hversin elefant og senere skal de male elefanten slik Elmer ser ut. Først begynner de med en balong så limer de avispapir på balongen og lar det tørke. Når dette er tørket setter de på bei, hale og snabel. Etter det har stått en dag maler alle barna elefanten hvit. Når det er tørket dypper de firkantete svamper i forskjellige farger og presser det på elefanten. Jeg har fått hjelpe barna med å lage elefanten og jeg tror jeg har kost meg mer en det de har.
I tilleg er det utrolig kjekt å se hvor bra resultatet blir og at ungene er så fornøyd med hva de har laget.

Jeg har fått gjort utrolig mye med klassen bare på 6 dager og jeg stor koser meg med barna og de ansatte. Jeg koser masse med de søte små, men det er utrolig vanskelig å kunne bli kjent med de uten å kunne snakke med de. Jeg trodde at det ville bli et stort problem for meg, men det har faktisk ikke vært noe problem. Det er jo litt vanskelig å forstå hva de vil når de spør meg om noe, men de er utrolig flink til å vise meg hva de mener. Enten peker de eller så tar de meg med bort til det de trenger hjelp til. Jeg har lært meg noen ord jeg kan si til barna så de forstå at jeg ikke snakker språket deres, men som oftest bare nikker jeg og smiler til de. Jeg vet jo ikke hva de sier, men jeg nikker no bare jeg. En gang opplevde jeg at en unge spurte meg om drikke og jeg bare sto der og nikket. Han forsto sikkert ingen ting stakkar liten, men da sa læreren min "han spør om du kan gi han ett glass med vann". Men men, det er lett for at slike ting skjer når du bare kan ja og nei på fransk.


Her er bilder av klasserommet. I klassen er det 18 barn så det er litt trangt når alle barna er til stede. Det er ikke så stort, men det er stort nok. Som assistent har jeg i oppgave å rydde, vaske og gjøre i stand tingene i klasserommet. For å være helt ærlig trodde ikke jeg at det var det jeg skulle gjøre i klassen, men jeg lager jo også ting med barna. Det er bare slik at de ikke har vaskedamer på skolen og da vasker assistentene i det klasserommet de jobber i. Jeg jobber med en annen assistent og hun er kjempe snill. Jeg koster golvet, vasker glass, vasker tavlen og bordene. Så gjør hun noe annet mens jeg holder på. Hun har vært veldig flink til å vise meg hva jeg skal gjøre og det syns jeg er veldig bra.

Vi jobber også i kantinen hver dag. Der lager vi til brød som barna skal få etter mat også skjærer vi til epler eller noe annet de skal få til dessert. Vi fyller vann i glassene til barna, fyller på mat til de, henter gafflene de ikke bruker og rydder opp etter de. Det er ganske enkle oppgaver vi har så det er veldig lett å jobbe i kantinen. Det er de samme tingene vi gjør hver dag.

Jeg ble desverre syk på fredagen noe jeg syns var utrolig dumt. Jeg hadde gledet meg til å komme tilbake til barna, men jeg var desverre ikke i stand til å gå.

Kommer et nytt innlegg om min tredje uke om ikke så lenge :)















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar