søndag 7. april 2013

Mitt opphold til nå. (Nathalie)

HeiHei!

Nå har vi vært her i Bordeaux i en uke, og jeg har kost meg masse. Vi har gjort mye siden vi kom til Bordeaux. I starten fikk vi slappe av noen dager noe som var utrolig greit. Da fikk vi tid til å bli kjent med byen og vi ble kjent med veiene vi skulle gå. Det var greit at vi slapp å begynne rett på når vi kom hertil.


Vi har gjort ganske mye på 1 uke. Vi var jo på Saint Michell hvor vi hadde foredrag om Norge, Bergen og sotra videregående skole. Det var utrolig kjekt å se hvor glad de var for at vi kom på besøk til de. De var utrolig imøtekommende mot oss, og det var kjekt. Noen av de var ikke så veldig god i engelsk, men noen var nesten på nivå med oss. Vi klart hvertfall å kommunisere med de. Når vi kom i klasserommet satt vi oss ned i forskjellige grupper for å snakke med noen av elevene. De hadde skrevet ned spørsmål de skulle spørre oss om, og vi snakket litt om hvordan det var på skolen deres.

Torsdag var første skole dag. Jeg har praksisen min på Saint Seurin og jeg jobber med barn fra 3-4 år. Vi går til skolen fra hotellet. Første dagen vi skulle gå regnet det. Det var nesten verre en hjemme i Bergen når det regner. Når jeg og Sunniva kom på skolen fikk vi noen frakker som såg ut som de vi bruker på gamlehjem under et stell. Det var vist noe alle assistententene brukte på jobb.
Når jeg startet hilste jeg på læreren jeg skal jobbe med og assistenten hennes. De var utrolig grei og tok meg godt i mot! Jeg var utrolig skeptisk til hvordan det skulle gå med tanke på at barna og assistenten jeg jobber med bare snakker fransk, men det gikk overraskene fint. Jeg fant ut at det var to barn i klassen min som kan snakke og forstå engelsk.

Jeg har lunsj med Sunniva og de andre assistentene, og vi får servert varm mat til lunsj. Det var litt vanskelig å snakke med assistentene siden ingen av de snakket engelsk, men vi klarte heldig vi å kommunisere med de ved hjelp av kroppsspråk. Resten av den første dagen gikk ganske fort og jeg koste meg masse.

Den andre dagen min gikk kjempe fort og jeg koste meg like mye. Det er selfølgelig tungt å jobbe fra 08.30 til 17.45, men det er det hele denne turen går ut på. Å se hvordan det franske skole systemet fungerer. Jeg følte jeg kunne gjøre litt mer den andre dagen i prksis enn det jeg kunne gjøre den første dagen. Fordi jeg hadde sett hva jeg kunne hjelpe til med dagen før. Vi jobbet i kantinen, og der var det en rutine vi fulgte. Det er veldig greit at det er rutiner vi kan følge. Fordi da kan vi gjøre ting uten at de ansatte må mase på oss om hva vi skal hjelpe til med. Jeg koser meg masse i praksis, og jeg begynner å forstå litt mer fransk nå. Jeg kan heldigvis snakke engelsk til de to barna som forstår engelsk, og jeg bruker mye kroppsspråk når jeg snakker med de franske barna. Læreren jeg jobber med sa at vi kommer til å gjøre mye av det samme de ukene jeg skal jobbe med de, så da vil jeg nok bli ganske trygg på hva jeg skal gjøre i praksis.

I natt reiste Hege og Elin hjem igjen til Bergen, og da blir vi her alene i 2 uker. Det blir nok litt rart å være her alene (uten de), men det går nok helt fint. Vi har hatt en kjekk uke sammen med Hege og Elin, og vi kommer nok til å merke at de ikke er her lenger. Heldigvis har vi Mari som vi kan ta kontakt med om det skulle være noe. Det er ganske betryggende å vite!

                                              Så nå er jeg klar for en ny uke i praksis

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar