fredag 12. april 2013

Nå er vi kommet til vår 2 uke her nede i bordeaux!


Tiden går så alt for fort, jeg merker jeg  trives bare mer og mer, har kommer inn i rutinene i klassen og føler jeg kan bidra med det meste nå. Lærerne og de andre ansatte tar så godt i mot meg og det er veldig betryggende. Smiler alltid og er i ett godt humør, som gjør dagen min mye bedre. Det er fortsatt veldig spennende og være i praksis her nede, jeg forstår litt mer fransk og ungene begynner og skjønne engelsken min, ikke minst at de begynner og kjenne meg ganske så godt nå. 
klasserommet på Notre Dame 

Klasserommet jeg er i er ganske så lite synes jeg, det er 31 barn i den klassen jeg jobber i 4-5 åringer. Men heldigvis er ikke ‘’timene’’ så lange.  Dette har jeg gjort hver dag jeg har vært i praksis, dagen begynner med at jeg kommer på jobb rundt kvart over 8 så begynner ikke barna på skolen før 5 på halv 9 så jeg får tid til og snakke litt med læreren om hva vi skal gjøre denne dagen, hun forklarer alltid hva vi skal gjøre slik jeg kan hjelpe og bidra om barna trenger hjelp. 
hun står alltid i døren når barna kommer inn, det er kjempe koselig og ta i mot de herlige barna på denne måten, jeg står alltid litt bak så når barna kommer inn sier jeg alltid ‘’bonjour’’ og får alltid ett svar, barna er så alt for hyggelig her nede, noe jeg ikke er så veldig vant til etter å ha vært i praksis hjemme. Barna kommer inn, så er det alltid en time fri lek der de får gjøre hva de vill tegne, lese bok, eller leke på kjøkkenet, ikke alltid det går en hel time, men bare en tid Corinne har sagt. Når leke timen er over samles vi til samlingsstund, og her sitter jeg meg ned med barna, og sørger for at det blir stille, vi begynner alltid med og finne ut hvilke dag og dato det er. Siden jeg er kommet må vi ta dette på både fransk og engelsk, mange av ungene kan telle til 10 på engelsk, dette får jeg høre mye. Men bare koselig det, i samlingsstunden synger vi og bruker masse tid på å snakke sammen, istedenfor å ha en undervisning der barna sitter ved bordet bruker Corinne samlingsstund. Her forklarer hun hva barna skal gjøre frem til lunsj pausen, og viste dem. 
Samlingsstund. Dette er da læreren.

Det er pause klokken halv 12 og da er jeg alltid med barna opp i kantinen for å hjelpe dem og det trengs. Jeg får entimes pause som er veldig deilig og avslappende, en time med stillhet kan man vell si! pausen er over klokken ett for meg, da går jeg ned for å hjelpe Vanessa med og legge ut ‘’matter’’ som barna skal sove på, barna for rundt en time og litt mer der de kan hvile seg, sove om de vill det. jeg sitter og hysjer på dem, og kjærer opp frukt. 

Denne uken har vi jobbet med alfabetet, også tegne innen for strekene, vi har da laget bokstavene så skal barna enten pynte med småting som de kan lime på, eller så kan de få fargelegge dem. også hadde vi en gøy ‘’lek’’ barna skulle lage bokstaver med kroppen sin, så om de fikk i oppdrag og lage en ‘’V’’ så hjalp jeg og forme barna til en V. 


Tenkte og ligge inn litt bilder av skolen :) siden jeg ikke har gjort det, jeg får ikke lov til og ta bilde av barna så det blir bare bilder av klasserommet, gangen og litt hva de driver på med ! 
Her har du Tavlen læreren bruker. henger litt tall og navn på forskjellige ting på den.


Gangen utenfor klasserommet. på vinduene henger vi opp det vi har laget sånn foreldre kan se det. 

 Toalettet som alle deler på.
 Litt av ting vi har gjort i timen, bokstavene vi laget med barna.

her er det de kaller ''SFO'' som jeg er på en halvtime etter skolen. 

sånn ligger barna etter spising, tid for å sove litt :) 

Skolesystemet her nede er veldig forskjellig i forhold til hjemme, ikke minst strengt. Her skriker de voksne barna rett opp i fjeset, de kan ta de hardt i armen og sette barnet på en stol, og der må han/hun sitte en god stund. tålmodigheten er ganske så liten, får barnet 2 beskjeder og ikke gjør det etter den 3 gangen. da er lærerne der med engang, jeg merker jeg får kjempe ondt av barna jeg ser de griner, men så må jeg bare tenke sånn er det her nede, og barna er nok ‘’vant’’ til det.

Refleksjoner jeg sitter igjen med etter å ha jobbet noen dager nå er god. Trives godt i klassen og opplever alltid noe nytt hverdag, veldig spennende og se hvordan tingene gjøres i forhold til hjemme. Her er lærerne kjempe strenge, og de tørr virkelig og ta i barna. Barna må alltid si Godmorgen når de kommer på skolen, hver gang de skal ha noe eller de får noe sier de Takk- ‘’Merci’’ jeg sier alltid Thank You til barna slik de skal få inn litt engelsk også, jeg tenker det er greit for barna og kunne dette også.  Læreren synes det var utrolig bra at jeg snakket engelsk til barna, og når jeg sier Thank You så venter jeg alltid på at ungene gjentar etter meg.  jeg ser også at barna snakker veldig fint til de voksne, har veldig stor respekt for den voksne, og vet godt når det er STOPP. Det som jeg synes er litt ekkelt et at hygienen på skolen er veldig dårlig, barna vasker aldri hendene før mat, heller ikke etter toalett besøk. Og på personal toalettet er det ikke vask, så får ikke vasket hendene. Men når barna kommer inn fra å ha vært ute må de alltid vaske hendene og da står det alltid en voksen og passer på.

Jeg har masse mer og fortelle dere! Men må skrive mer neste uke, gleder meg masse til en ny uke med de søte små barna J





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar